BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

A jövő itt van és sose lesz vége

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

A web közösségi jellege egyre erősödőben van, és ennek megfelelően már most szinte minden felhasználó egyben feltöltő is. Ezt a jelenséget hívják web 2.0-nak és Next Netnek is, és egyelőre még csak találgatások vannak arra, hogy az ezzel járó fokozódó kétirányú online kommunikáció milyen következményekkel járhat: egy biztos, a webet már nem az informatikusok, nem a kereskedők, nem is a marketingesek, hanem a fogyasztók uralják. Ennek megfelelően a keresőprogramok is egyre inkább a fogyasztóra szabják szolgáltatásaikat.

Képzeljük el azt a nem is olyan távoli jövőben lévő helyzetet, hogy a Business 2.0 által Next Netnek nevezett webes világban felhasználóként rákeresünk a 'fesztivál' szóra. Az általunk bejárt online útvonalak nyomon követésével (URL tracking), a kereső találati listája már nemcsak azt veszi figyelembe, hogy jól szerkesztett-e a honlap, sűrűn és magas relevancia-értékkel szerepel-e rajta a kulcsszó, sok jó minőségű link mutat-e rá, hanem az általunk kedvelt témák alapján módosítja a találati toplistát. Ha én mint felhasználó általában komolyzenei témájú lapokra látogatok, előrébb kerülhet a fesztiválzenekar linkje a listában, viszont ha gyakran látogatok könnyűzenei oldalakat, fórumokat, és minden évben alaposan tanulmányozom a nyári diákfesztiválok lapjait, akkor elképzelhető, hogy a keresés időpontjának megfelelő könnyűzenei programok kerülnek előbbre (pl. a soproni Volt fesztivál, vagy a Diáksziget). Ugyanígy, ha inkább a filmes oldalak érdekelnek, akkor az aktuális és lokálisan legközelebb fekvő filmfesztiválokról kaphatok elsősorban találatokat, Magyarországon a budapestiről, vagy azon belül a győriről, vagy, franciás orientáltság esetén, a Cannes-i Filmfesztiválról.

A kontextus alapú, alkalmazott szemantikai megoldás egyre hatékonyabb a keresőalgoritmusok fejlődésével, vagyis a felhasználói szokások nyomon követésével (milyen kifejezésekre keresünk, milyen típusú oldalakra látogatunk el, mennyi időt töltünk ott, milyen oldalak szerepelnek a kedvencek között, amiket könyvjelzővel rendszeresen elérhetővé tettünk az egyéni felhasználói felületünkön, melyik országból, és azon belül településről internetezünk stb.) egyre inkább nekünk célzott, a mi érdeklődésünknek és szükségleteinknek megfelelő találati eredményeket kapunk, akár általános keresésben, akár a szövegkörnyezetre épülő ajánlott linkekben.

Felmerül a kérdés, hogy ha ennyire tökéletesedik a találatok jellege és száma a keresésnél, akkor hogyan hat majd ez a reklámkampányokra és közvetlenül a keresőmarketingre. Véleményem szerint a tendencia egyszerre segíti és gátolja a keresőmarketingesek feladatát. A lokális preferencia következtében könnyen kerülhetnek az élbolyba olyan honlapok, amik országos szinten nem annyira jól optimalizálták weboldalaikat. Visszatérve a gyomaendrődi kutyakozmetika példájára, egy helyi (gyomaendrődi) URL címről érkező kérés 'kutyakozmetika' kulcsszóra, lehet, hogy pillanatokon belül meghozza a kívánt eredményt a top tízbe, annak ellenére, hogy nem írta be a felhasználó a 'Gyomaendrőd' keresőszót, de a keresőrobotok felismerték, hogy honnan jött a lekérdezés. Ezek szerint ez azt jelenti, hogy nem is kell optimalizálni a honlapokat? Távolról sem: a releváns oldal tartalmi pillérét adó kulcsszavakat akkor is be kell azonosítani, a honlapot keresőbaráttá tenni.

Ami valószínűbbnek látszik az az, hogy a keresőoptimalizálással elért eredmény, a jó helyezés sokkal tartósabb lesz. Hasonlóképp, budapesti azonos profilú cégeknek is 'csak' egymással kell versenyezniük, de ha a kereső a kerületet is felismeri, akkor már csak az adott kisebb földrajzi egységeken belüli vállalkozások versenyeznek egymással a találati listák jó helyéért.

Logikus következtetésnek tűnik az is, hogy ha a kereső ennyire ismeri a felhasználót és valós idejű digitális memóriaként szolgál számára, akkor a gyors keresés érdekében már nem több kifejezéssel szűkíti a több száz oldalas találati listákat, hiszen megteszi ezt helyette a minden webes mozdulatot követő kereső, hanem csak egy kulcsszóra keres rá (l. 'fesztivál' és nem 'Sopron' & 'diákfesztivál' & '2006'). A tölcsért tehát maga a keresőmotor szűkíti tovább a felhasználónak, így időt és pénzt takarítva meg neki.

Már most lehetséges nem szövegalapú adatokra keresni a weben, pl. fotókra a flickr.com vagy videókra a youtube.com címkéivel. A gazdaságos keresés így felöleli az audiovizuális webes tárházat is. A szavakon túlmutató keresésre további példát ad az ask.com keresője, ahol a találati listákban megjelenő linkekhez rendelt kis távcsőt ábrázoló ikonra kattintva egy gyors pillantást vethetünk a honlapra, és így villámnézetben megbizonyosodhatunk afelől, hogy ez-e az az oldal, amit keresünk.

Itt érdemes megemlíteni a jelenségre először reagáló, nagy port kavaró dokumentumot, a Rick Levine, Christopher Locke, Doc Searls, és David Weinberger nevével fémjelzett Cluetrain Manifesto-t (Cluetrain Kiáltvány), amely 95 tételből áll. A kiáltvány egyik alaptétele szerint az interneten kialakult virtuális piacokon globális párbeszédek folynak, a felhasználók újabb és újabb módszereket fedeznek fel a hatékonyabb és gyorsabb tudásmegosztás érdekében (l. fórumok/ blogok), így maguk a piacok egyre okosabbak lesznek, de a vállalatok nem képesek lépést tartani ebben a fejlődési folyamatban. Vagy felveszik az új típusú piacokon folyó kommunikációs fonalat, vagy irrelevánssá válnak a piac szempontjából. A kiáltvány arra is rámutat, hogy az új piaci szereplők már nem úgy reagálnak a tömegmédiára, mint annak előtte: a tömegtájékoztatási csatornák elvesztették az 'autentikusságukat.' A vállalati küldetés, a beszámolók, a féligazságokat közvetítő reklámok helyét egyre inkább átveszi a fogyasztó és a termelő közötti nyílt színi és nyitott párbeszéd, ami az online marketingben is azokat a típusú technikákat hozza előtérbe, amik magát a globális beszélgetést szolgálják. Sok nagyvállalat reagált már erre a személyesebb párbeszéd iránti igényre, köztük a Microsoft, a WalMart stb., amely utóbbi épp az online ingyenes, és fogyasztók által feltöltött wikipédiás bejegyzés miatt perel

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: