BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

A keresés jelenleg 5%-os hatékonyságú

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

Persze biztosat jósolni nem lehet. De azt már most megállapíthatjuk, hogy folyamatos és nagy változások vannak az online keresés terén. Ahogy John Battelle a The Search (A keresés) c. könyvében rámutat "a legérdekesebb dolog még hátravan. Minden keresőmérnök szereti hangoztatni azt, hogy a keresés most legfeljebb 5%-os hatékonysággal működik–még a két számjegyű százalékarányt el sem érte a keresésben rejlő potenciál" (2005:252). Állítása szerint a jövő keresőmotorja, már nem is a mai értelemben vett keresőmotor, hanem inkább egyfajta 'intelligens hírszerző' (intelligent agent), Larry Page, a Google egyik alapítójának szavával élve egy mindentudó mester 'könyvtáros,' aki az emberiség tudástárházát tökéletesen ismeri. Az általuk használt metafora mind afelé mutat, hogy a jövő keresői emberi vonásúak lesznek, a saját személyiségünket tükröző személyi titkárok, akik azért képesek testreszabni, mert maguk is testet öltenek.

Battelle briliáns meglátása az, hogy bár nem várhatjuk el, hogy minden kérdésre tökéletesen objektív választ kapjunk, az mégis elvárható, hogy "a tökéletes keresés a kereső személy tökéletes válaszát adja, ahogy azt ő definiálja–ha kell jelentés formájában, vagy talán összegezve a főbb szempontokat, trendeket" és mindennek fejébe még tökéletes memóriával is rendelkezik." A másik, ma még futurisztikusnak ható meglátása az, hogy a keresés, mint egy dzsinn, kiszabadul a személyi számítógépből és mindenféle eszközökbe beköltözik, többek között nemcsak a mobilkészülékekbe, hanem az autóba, a poggyászba, a kutyába, a pénztárcába stb., vagyis mindenbe aminek értéke van és amihez apró digitális készülékek, chipek csatlakoztathatók: elmondják majd, hogy "Itt vagyok, épp ezen és ezen a helyen, és ezt és ezt tettem a távollétedben" (2005:254) és hozzáteszi "de ahhoz, hogy a tökéletes keresés megvalósuljon, mindent kereshetővé kell tenni, mindenbe be kell építeni."

A végletesen testreszabott keresés azonban azt is jelenti, hogy a keresés mint tevékenység mindig velünk marad, nem számolódik fel. Az emberi természet alapvető vonásaként, újult formában, velünk lesz a felfedezés öröme, az újdonságok felkutatása iránti igény, ami aktív cselekvéssel jár. A keresőmarketing, ami a kereső fogyasztóra épít, szolgálja azt a feladatot, hogy szinte precíziós pontossággal mérjük be a potenciális célközönséget, és mindig a legfogékonyabb pillanatában kerüljön a megfelelő termék vagy szolgáltatás, és annak a digitális elérhetősége a keze ügyébe.

John Battelle: The Search: how Google and its rivals rewrote the rules of business and transformed our culture (A keresés: hogyan írták újra az üzleti szabályokat és változtatták meg kultúránkat a Google és versenytársai), Penguin Books Ltd. London, 2005

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: