BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

A keresőmarketing amire nem lehet rákeresni

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

A másik, szintén kezelhető veszély meglátásom szerint a szakma misztifikált ismeretlenségében rejlik. A keresőmarketing még mindig újdonságnak számít: sokan az érdekelt vállalkozások közül nem is tudják, miről van szó, sőt azt sem, hogy a keresők találati listái nem random jelleggel működnek. 'Mit vagy kit keres a keresőmarketing? Talán valami fejvadászos dolog? Vagy valami fizetéssel kapcsolatos: részesedést kapok a marketingből?' Érdemes megkérdezni néhány potenciálisnak mondható ügyfelet arról, hogy hallott-e már a fogalomról, és ha még nem, akkor mire asszociál.

A nagy ismeretlenből hogy kerülhet a keresőmarketing a köztudatba? A reklámügynökségek, a webes fejlesztéssel foglalkozó cégek, vagy közvetlen ismerősök révén? A reklámügynökségek nem számíthatnak sok bevételre a keresőmarketingből, ezért nem fogják vehemensen ajánlani (legalábbis, úgy tűnik, hogy még egy ideig eltarthat az érdektelenség, bár a válaszadók azt is lemondták, hogy a fiatalosabb reklámügynökségek már sokkal pozitívabbak a keresőmarketinggel szemben). Az már jó százalékaránynak számít, ha ügyfelek 15%-a reklámügynökségeken keresztül érkezik. A webes cégek között sok a félkész tudással rendelkező cég, vagy egyszerűen az a cég, amelyiknek nem tartozik a profiljába, és ha a vevő nem kéri, akkor ő sem ajánlja (rosszabb esetben megéri neki, egy drága, mutatós, nem strukturált sablont eladni, kevés munka és sok pénz reményében). Az ismerős már jobb, ha el tudja magyarázni, és ha van elég számú ismerős Magyarországon, hogy suttogóreklámmal gyorsan elterjessze: de nincs, hiszen még viszonylag kevés az internethasználó, még kevesebb a tájékozott, tapasztalt felhasználó/ vállalkozás, amely a technológiával lépést tart. Az ismerős inkább a tolakodó felbukkanó hirdetést, a bannert, a startlapos apróhirdetést ismeri, de a keresőmarketing egy alvó Csipkerózsika.

A keresőmarketing ironikus paradoxona, hogy magára a tevékenységre nem lehet rákeresni, mert új fogalmat hozott a magyar üzleti és marketinges szótárba. A kelepcéből az egyedüli kiút a fogalom elterjesztése, az ismertség növelése, és ismét paradox módon, nem pusztán az online világban, vagy üzletkötők szorgos munkája révén. Nagyon hasznos az online párbeszéd támogatása (l. keresomarketing.fpn.hu fórum, webni.innen.hu szakmai oldal hozzászólási lehetőséggel, és olyan blogkezdeményezések mint pl. az onlinemarketing.blog.hu), de önmagában ez is azt feltételezi, hogy a fogalom már ismert. Történnek nagyon jó próbálkozások arra, hogy a sajtóban, például az üzleti tippek fejezetben egy lehetséges eszközként ajánlják a keresőmarketinget (l. utolsó bekezdés) Ezt nagyon jó, és hosszabb távon is járható útnak találom. De azt sem tartom kizártnak, hogy a hagyományos és nem szakmai lapokban hirdessenek keresőmarketinges cégek (pl. a Metró újságban egy printscreen, és hozzá a kérdés 'Akarja, hogy az Ön cége honlapja első legyen a találati listában?').

Ugyancsak fontos lehet a nemcsak szakmai (marketinges), hanem egyéb kereskedelmi fórumokon, szakvásárokon, kiállításokon való megjelenés, hiszen éppen univerzális jellege miatt, könnyen készíthető egy az alkalomhoz illő, jó, személyes, az érdeklődést felkeltő villámbemutató, a szakmát megfelelően képviselve. Azt is egy járható útnak tartanám, ha egy keresőmarketinges cég egy főiskolán/ egyetemen stb. ingyenes keresési tréninget tartana a jövő vállalkozóinak 'Hogyan használd ki a Google teljes arzenálját?' címmel. A ténylegesen hasznos keresési tippeken keresztül azt is tudatosíthatnánk a hallgatóságban, hogy van egy, a keresők szolgáltatásaira épülő szakma (keresőmarketing ill. keresőoptimalizálás). Egy-két anekdota (l. a BMW kizárása, vagy a Bush elnök lejáratására áthúrozott 'failure'/ 'miserable failure' keresőszavak), és főként az informatív trükkök (idézőjeles/szűkített keresés/ folkszonómia stb.) egy óra alatt szórakoztatóan és hasznosan ismertették egyben a szolgáltatásunkat is. De számos lehetőség van még, ami egyelőre kiaknázatlannak tűnik, és jelentősen elősegíthetné a keresőmarketing fogalmának elterjedését.

Például Csepregi Balázs: Elavult Statisztika, Hogyan mérjük a látogatottságot? c. 2006. március 8-án megjelent tartalmas cikke a HVG online KKV tippjei között kiváló megoldás a szolgáltatás bemutatására, és egyben az ügynökségi promócióra is. http://hvg.hu/kkv.tippek/20060308inter.aspx

Hasonlóképp, nagyon jónak találtam a HVG:A látogatottság másodlagos: Nyolc tévhit a keresőmarketingben, 2006. január 23.,(szerzői név feltüntetése nélkül) c. cikket (http://hvg.hu/kkv/20060112keresoopt.aspx )

Számos más hasonló informatív cikk, nagy forgalmú, minőségi médiában szintén jót tenne a szakma hírnevének, nem úgy mint a FigyelőNet oldalán zajló rövid pengeváltás a már citált Google Gengszterek cikk kapcsán.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: