BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

A keresőmarketing mint reklám

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

A keresőmarketing akármelyik megoldását is vesszük igénybe, a keresőoptimalizálást, ahol az organikus találat számít, a fizetett listázást/PPC-t, ahol a licitált kulcsszavakra áldozott pénz számít, vagy a fizetett bekerülést, amikor azért fizettünk, hogy a honlap megjelenjen a találati listában tulajdonképpen bármilyen helyen, valamennyi esetben kiemelt szerepe van a listában megjelenített linkhez tartozó rövid leírásnak. Ezt a továbbiakban beköszönőnek fogom nevezni, de számos más, elterjedt kifejezés is van rá, mint pl. a Damjanovich által használt 'szöveges hirdetés' terminus.

Beköszön a honlap

A Sun Microsystems '90-es évek végén folytatott kutatási eredménye azt mutatta, írja Matt Haig, hogy "az internetezők nem olvassák el a világhálón található szövegrészeket…hanem csak átfutják" (2002:29)[1]. Ez a megállapítás még ma is tartja magát, és fokozottan érvényes a keresőtevékenységre. A keresőmarketingben kiemelten fontos az, hogy a listázott honlap milyen beköszönő szöveggel/ szöveges hirdetéssel jelenik meg a felhasználó előtt még a találati listában, amit a kereső személyek nem olvasnak át alaposan, hanem csak futtában szkennelnek. "A helyzet az, hogy nagyon kevés a rendelkezésünkre álló hely, és nagyon korlátozva vagyunk az üzenet marketinges megfogalmazásánál," írja Damjanovich (2003:83). A legnagyobb keresők (Google, Yahoo!) tiltják az üres hirdetési sallangokat (legolcsóbb, legjobb, legleg), a nyomtatott nagybetű használatát és a felkiáltójeleket, hiszen a cél a releváns információadás és nem a csinnadratta.

A magával ragadó, rövid, célratörő, közérthető, informatív, és a potenciális vásárlóban bizalmat gerjesztő leírások minősége meghatározza a már honlapon belüli kellemes vagy kellemetlen élményt. „A találati rangsorokban megjelenő kivonatok figyelemfelkeltőek legyenek: felkeltsék a reménybeli látogatók érdeklődését (és egyszersmind ne elégítsék ki, ezzel bátorítva őket az oldalra meglátogatására.),” írja a webni.innen.hu[2] keresőmarketinggel foglalkozó oldal, és valóban, nagyon fontos, hogy a beköszönő szöveg ne csak üdvözölje a lehetséges vásárlót, hanem beljebb is csábítsa, szó szerint bevezesse.

Különös jelentőséggel bír Haig szerint a harapásnyi szövegben a kulcsszavak kiemelése (2002:29). A keresőmarketinges cégek hatékony segítséget nyújthatnak a frappáns és figyelemfelkeltő beköszönők megírásában, nemcsak azért mert ismerik a marketinget, hiszen akkor elég lenne egy jó reklámügynökség is, hanem azért is, mert ismerik a keresőket (a kulcsszónak algoritmikusan is kiemelt szerepe van). „Ami ezeket a szöveges hirdetéseket illeti, sok nagy cég a reklámügynökséghez fordulna, mondván a szövegírók tudnak legjobban bánni a szövegekkel. Ez ebben a szakmában (sajnos) nem így van (főleg Magyarországon). A legjobb PPC reklámok szövegírói a keresőmarketinges cégek, akik ezzel foglalkoznak. Ők tudják legjobban, mit lehet és mit nem az Interneten,” írja Damjanovich (2003:83).

Ugyanakkor azt is mondhatnánk, hogy a keresőmarketing felelősségi területe véget ér a találati listánál, az ajtóhoz viszi el a fogyasztót, de nem gondoskodhat arról, hogy odabenn a fogyasztó hogyan érzi magát. Ha egyetlen kattintással odébbáll a felhasználó, és máshova viszi el a pénzét, az már nagyrészt a honlap tulajdonosainak, webfejlesztőjének a felelőssége, hiszen ők határozzák meg, és frissítik tartalommal a saját oldalukat.


[1] Matt Haig: Az online stratégia kialakítása Alexandra Kiadó, Pécs 2005 (eredetileg: Matt Haig: How Come You Don't Have an E-stratetegy? Kogan Page Ltd., London 2002)

[2] http://webni.innen.hu/Keres_c5_91optimaliz_c3_a1l_c3_a1s

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: