BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

A keresőoptimalizálás legális és illegális eszközeiről

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

A jó, a rossz és a két füstölgő

A keresők ideig-óráig különféle trükkökkel kijátszhatók, hiszen a tengernyi honlap önmagában elég munkát ad az automatikusan, éjjel-nappal működő keresőrobotoknak, és ekkora adatmennyiségnél egyszerűen nem várható el a körültekintőbb és intelligensebb, percrekész humán ellenőrzés a keresőszolgáltatástól. Ezért az algoritmusok folyamatosan finomodnak, de mindig akadnak apró kis lukak a hálóban, éppúgy, ahogy mindig akadnak újabb módok arra, hogy bizonyos jogszabályokat kijátsszanak a szakavatottak.

A keresőoptimalizálás legális és illegális eszközeiről

A keresésre kapott találati lista sorrendje nem véletlenszerű (sokan ezt így hiszik), befolyásolható és ezt lehet legális, tisztességes eszközökkel is tenni, és illegális, kockázatos trükközésekkel is. Az előbbit a szakirodalom fehérsüveges keresőoptimalizálásnak hívja, míg az utóbbit, az illegális gyakorlat (‘fekete mágia’) eszközeként, feketesüvegesnek. A jó keresőmarketing jó varázslóit, akik a tartalomépítésre és a honlap minőségének javítására koncentrálnak, a keresőmotorok támogatják. A feketesüvegeseket viszont büntetik, ezért a minőségi és megbízható keresőmarketinges cégek kígyót-békát kiáltanak a szakmát lejárató csalókra, akik cserében azzal védekeznek, hogy a keresőoptimalizálásban minden trükközésnek számít, vagyis minden a PageRank, a rangsorolás manipulációjáról szól.

A keresőoptimalizálás elsősorban azzal foglalkozik, hogy a honlap az organikus listázásban érjen el jó találati helyet, hiszen, amiért fizetni kell (fizetett listázás/PPC), az nem technika, hanem költségvetés és stratégia kérdése. Ezen kívül, a fizetett listázásnál jóval kisebb az egymással versenyző honlapok száma, mint a web teljességét nézve. Kevesebb a kulcsszavakért fizetni hajlandó vállalati honlapok száma, mint a weben jelenlevő egyedi felhasználók, nonprofit szervezetek, egyéb (keresőmarketingre nem áldozó) kis- és középvállalkozások stb. weboldalainak száma, tehát kevesebb linkkel kell versenyezni a fizetett listán. Magyarországon a verseny visszafogottsága fokozottabb mértékben érvényesül, mert a hazai vállalkozók elsősorban egy nagyjából 10 millió fős valós világbeli piacot céloznak, ami jóval kisebb a nemzetközi, angol nyelvű piacoknál (plusz a hazai internetpenetráció/ IT tudásszint, egyéb demográfiai adatok még tovább csökkentik a lehetséges virtuális fogyasztók és így a versenytársak számát).

A különböző vállalatok a keresőoptimalizálást eltérő módon alkalmazhatják, hiszen céljaik is mások lehetnek. Vannak olyan honlapok, ahol a cél az, hogy mindegy, hogy ki, csak minél nagyobb számban jöjjön a honlapra. Szélesebb spektrumú, általános kulcsszavakra építik stratégiájukat (ilyenek a katalógusok, vagy ahol a fizetés alapja a CPM-re épül (ezer kattintásonként fizet fix összeget)). Vállalkozások esetében azonban sokkal gyakoribb az, hogy a meghatározott tevékenységekhez, terméklistákhoz tartozó specifikus kulcsszavakra építik a keresőoptimalizálási stratégiát: ebben az esetben a cél, hogy a honlapra ellátogató kereső személy egyben potenciális vevő is legyen, vagyis a minőségi látogatókból legyen sok, és ne a véletlenül arra bolyongókból. Úgy is fogalmazhatunk, hogy céljuk, hogy a keresésükkel elégedett látogatók száma növekedjen és ne a frusztrált, határozatlan, vagy magát megvezetettnek, elveszettnek érző felhasználókból, hiszen a rossz link, rossz élményt jelent, és elképzelhető, hogy a látogató emlékszik majd az őt ‘becsapó’ honlapra, így a keresőoptimalizálás rosszul sülhet el. És most vegyük szemügyre közelebbről, hogy milyen módszerek lehetnek az optimálisabb helyezés elérése érdekében. A lista csak néhány tipikusabb megoldást tartalmaz és nem a teljesség igényével készült.

Képzeljük el, hogy családi autónk (amit újonnan vettünk a vállalkozáshoz), az információs sztrádán döcög: megvan mind a négy kereke, sőt fel is van turbózva, ráadásul szép is, újonnan polírozott, lehajtható tetős, minibár is van benne stb., de a sofőr rosszul kanyarodik, az autópályán állandóan megbüntetik, folyamatosan kifogja a piros lámpát, a vasúti sorompókat, egyszóval az autó hiába képes 150 km/ órás sebességgel menni, ha a sofőr képtelen a közforgalmi szabályokhoz alkalmazkodni. A keresőoptimalizálás ennek a sofőrnek (a honlap struktúrájának és tartalmának) ad olyan kiképzést, hogy onnantól kezdve a kicsi kocsi újra száguld: a lehető leggyorsabban elér a megfelelő helyekre, pusztán azáltal, hogy a webes közlekedési szabályokat jól átvették és begyakorolták. A jó oktató betartja és betartatja a szabályokat. A rossz, vagy legalábbis nem tisztességes, skrupulusoktól mentes oktató pedig arra is megtanítja a sofőrt, amit a közforgalomban nem tolerálnak. Ehhez hasonlóan működik a bevett, elismert és a szabálytalan keresőoptimalizálás is.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: