BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

A PPC egyéb kihasználása: AdSense

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

A tartalomszogáltatók szempontjából: AdSense

A PPC számos további fajtája is létezik és a felhasználóbarát webes felületek és szolgáltatások növekvő fontosságával egyre nagyobb szerepet játszik (pl. léteznek a termékeket vagy azok árait összehasonlító keresőmotorok (Product PPC), és ugyanígy a szolgáltatásokat vagy azok árait összevető listázások (Service PPC)). A felhasználó keresési naplójának/ történetének rögzítésével (milyen honlapokon töltött mennyi időt, milyen szavakra keresett rá stb.), egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az aktuális szövegkörnyezethez illeszkedő linkek. Hiszen hirdetett linkeket nemcsak akkor látunk, ha a keresőbe beírunk egy kulcsszót: olyankor is találkozhatunk velük, amikor egy szöveget olvasunk (pl. cikket vagy e-mailt, vagy akár blogot). Ez a hirdetett link szintén a kulcsszóra épül: az adott szövegben a keresőrobotok a szóelőfordulások száma és a szavak egymáshoz való jelentéstani viszonya alapján beazonosítják a levélben vagy a cikkben lévő kulcsszavakat, és a bemért tematika alapján hozzárendelnek x számú, a témakörben érintett fizetett linket, akár grafikus elemekkel bővítve.

A csendes csábítás

A Google-nél a kontextusalapú, a felhasználó földrajzi helyét és egyéb tényezőket is figyelembevevő szolgáltatás neve AdSense. Így például festészetről szóló cikk bekezdései között vagy a szöveg mellett láthatunk néhány (kb. 4-8 db) fizetett linket, ami pl. helyi képkeretezést vagy rajzoktatást, vagy művészettörténeti könyvet hirdet. A fizetés alapja lehet PPC vagy CPM is. A bevétel egy része ilyenkor a cikkhez tartozó honlaphoz, vagy a blog írójához vándorol, és a maradékot megtartja a keresőmotor cég. Ez az osztott bevétel szintén ösztönzőleg hat a kattintásos csalásra, például egy blogíró a maga riválisát megpróbálhatja lejáratni: úgy tesz, mintha a blogíró a saját linkjeire kattintgatna, hogy növelje a saját bevételét. De az is előfordulhat, hogy a blogíró egy jó barátja, rokona puszta jó szándékból megpróbálja a blog jövedelmét felhajtani, de ilyenkor szintén maga a blogíró tűnik vétkesnek.

Veszélyfaktor

Hogyan nyomozható le egy kattintásos csalás? Ha egy adott címről, vagy településről feltűnően és indokolatlanul nagy számban történnek kattintások, akkor viszonylag könnyű lokalizálni a felhajtott kattintások földrajzi pontját, de azt kideríteni, hogy ki is ült pontosan egy számítógép mögött (pl. egy internetkávézóban), már lehetetlen feladat–pláne, ha nem is személy, hanem automatikus szkript végezte a tupírozást. A világhálón túl sok ország van, és a programozók nagyon találékonyak (pl. a trójai kód képes az ártatlan felhasználó számítógépét klikkelgető zombivá varázsolni, és a programírónak láthatatlan bevételt szerezni).

Sajnálatos módon a fenti trükkök tényleges veszélyt jelentenek, a felhasználó szempontjából is. A keresőszolgáltatás ingyenességét végül is az biztosítja, hogy a keresőcégek a fizetett hirdetésekből biztosítják (hatalmas) profitjukat, és nem a végfelhasználókat csapolják meg pl. kattintásonként. Ha a hirdetők nem látják ezt a hirdetési módot biztonságosnak, mint ahogy nem is az 100%-osan, akkor egyszerűen kivonulhatnak a piacról, és így a keresők fenntartása, a legrosszabb forgatókönyv szerint, a látogatókra maradhat.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: