BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

A PPC egyéb kihasználása: AdWords

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

A hirdetők szempontjából: AdWords

Fizetett hirdetések jelenhetnek meg egy adott honlap tartalmához igazodva is: ilyenkor egy bizonyos weboldal további AdWords formátumú linkeket jelenít meg a fizetett kulcsszavak függvényében[1], amelyek hasonló tartalommal rendelkeznek. A Google 2005-ben vezette be ezt a hirdetési típust, a fizetés alapja CPM (cost per mille/ cost per thousand impression, vagyis ezer kattintás után fizet egy adott összeget a linkként ajánlott honlap tulajdonosa). 2006-ban a Google újabb megoldással állt elő (a folyamatos béta verziójú újítások már összefonódtak a Google fogalmával). Az AdWords már nem pusztán egy linket és az ahhoz tartozó fokozottan korlátozott beköszönő szöveget jeleníti meg, hanem, igény esetén, egy kis telefonkagyló ikonját is. A szolgáltatás neve Click-to Call AdWords, ami lehetővé teszi, hogy a telefonkagyló ikonjára kattintva azonnal, élőben kapcsolatba lépjünk a termék/ szolgáltatás hirdetőjével[2].

A fenti link a hagyományos AdWords hirdetési formátumban készült, a lenti pedig a telefonos szolgáltatással kiegészített Click-to Call AdWords példáját mutatja. Egyelőre még csak az USA-ban érhető el a szolgáltatás, de várhatóan gyorsan végigsöpör Európán is a szponzorált linkek zöldkagylós verziója.

Tupírozott kattintások

A fizetett listázás másik elnevezése, a Pay Per Click, a cégek számlarendezési módjára utal: a keresők bevételének tetemes része abból származik, hogy a fizetett hirdetést választó cégek aszerint fizetnek a keresőmotoroknak, hogy hányszor kattintottak (klikkeltek) a honlapjuk címére a látogatók a találati listából. Ennek az egységára igen minimális, de nagyszámú kattintás esetén jelentősebb kiadást is jelenthet a cégeknek. Néhány, nem tisztességes versenytárs úgy használja ki ezt a fizetési módszert, hogy igyekszik megnövelni a riválisok havi PPC költségét: szándékosan többször klikkelgetnek egy adott linkre, hogy a kattintási rátát alapul vevő kiadás növekedjen. Ez addig fajult, hogy, a Wired magazin leírása szerint, Indiában külön klikkfarmokat[3] létesítettek, ahol az alkalmazottnak egész nap az volt a feladata, hogy folyamatosan kattintgasson a fizetett linkre azért, hogy a rivális PPC költségét feltornázza, valamint használható statisztikáját rontsa. Élő személy helyett a kattintásos csalást végezheti egy program, vagy automatikus szkript is, és ez az, ami már sokkal fenyegetőbbé teszi a tupírozott kattintás problémáját. Egy biztos, a kattintással történő visszaélés bűntettnek minősül (USA, UK) és akár börtönbüntetéssel[4] is járhat.

A jelenség felhajtott kattintásként, azaz ClickFraud-ként (szó szerint kattintásos csalás, vagyis a kattintásokkal történő visszaélés) vonult be a keresőmarketing történetébe, és némely szakértő odáig ment, hogy a PPC, és így a(z ingyenes) keresők halálát jósolja meg. A vészjósló hangoknak további löketet adott a Google ellen benyújtott kereset, amit egy nemzetközi cég nyert meg a Google-lel szemben, és amiért cserébe a keresőcég súlyos dollárokat (90 millió) fizetett. A vád az volt, hogy túlszámlázta őket a Google mert nem küszöbölte ki a kattintással való visszaéléseket és így hónapokon át jogtalan többletkiadást okozott a cégnek.

A csalások megakadályozásának egyik módja, hogy a PPC fizetési rendszer helyett csak akkor fizet a cég egy kattintásért, ha az valamilyen tényleges cselekvéshez vezetett (nem feltétlenül vásárláshoz, egy regisztráció már akciónak minősül), a megoldás CPA (cost per action) néven ismert. A 2006 májusában indult http://www.clickfraudindex.com/ honlap célja, hogy a fenti visszaéléseket valószínűsítse egy kulcsszóra. A szolgáltatás ingyenes, 2006. május elején indult, de máris több száz regisztrált felhasználója van. És hogy mi a siker titka? A felhajtott kattintásoknak áldozatul esett cégek nagy száma.

A keresőmarketinges hirdetők 42%-a (1. sor, 3. oszlop), a keresőmarketinges ügynökségek 51%-a (1. sor, 4. oszlop) szenvedett kárt a felhajtott kattintások miatt, a SEMPO megbízásából készült 2005. decemberi adatok szerint.


[1] Ezúton köszönöm az ‘eszpee’ néven publikáló felhasználónak, hogy ilyen lényegretörően és pontosan rávilágított az AdWords és AdSense közötti különbségre Sztahanov blogján. www.sztahanov.hu

[2] “Technikailag ezt a Google úgy oldja meg, hogy mi megadjuk a saját telefonszámunkat, majd a Google felhív minket, és amikor felvesszük a telefont, akkor már hallhatjuk is, hogy csörög a hívás a hirdetőnél. A Google a hívás után törli adatbázisából a számunkat,” írja az onlinemarketing.blog.hu blogírója, Berényi Konrád. http://onlinemarketing.blog.hu/2005/11/24/click_to_call_adwords

[3]

Charles C. Mann: How Click Fraud Could Swallow the Internet? A Wired magazin archívumából elérhető a http://www.wired.com/wired/archive/14.01/fraud_pr.html címen.

[4] 2004-ben például úgy járt pórul egy, valószínűleg tehetséges, programozó, hogy megzsarolta a Google-t egy olyan kéretlen kattintáslavinát elindító programmal, ami, állítása szerint, több millió dollárjától könnyítette volna meg a keresőmotor mamutvállalatot: épp a 150,000 dolláros ’tiszteletdíját’ próbálta átvenni, amikor lekapcsolta a rendőrség.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: