BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

Elkerülhető veszélyek, a szakma presztízse

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

Mivel az egyes elemeket már a dolgozat vonatkozó fejezeteiben elemeztem, ezért most csak azokra a (véleményem szerint) kulcsfontosságú, veszélyfaktorokra szeretnék kitérni, amelyek bár makrokörnyezeti tényezők, és így kívül esnek az egyes keresőmarketinges cégek hatókörén, mégis specifikusak a magyarországi keresőmarketingre nézve, és éppen ezért megoldásuk nem a külföldi trendektől vagy a keresőmotoroktól függ, hanem a cégek összmegjelenésétől, illetve az általuk kialakított belpiaci játékszabályoktól. Ez a két veszély: a rossz hírnév és a tartós ismeretlenségben maradás.

Tekintettel arra, hogy a legnagyobb de elkerülhető veszélynek a keresőmarketing még most épülő presztízsének elvesztése látszik, zárógondolatként itt szeretnék erre reagálni. Tanulmányaim és a nemzetközi kitekintés alapján (1) úgy vélem, hogy nagy potenciál van a szakmabeliek összefogásában (pl. önállóan mint Keresőmarketing Szövetség, vagy a Magyar Marketing Szövetséghez tartozó Internet Marketing Klub alszekciójaként). Az összefogás alapeleme egy hatékony minőségbiztosítási rendszer, vagy egy hazai viszonyokra adaptált etikai kódex kidolgozása lehetne.

Ennek keretében, a már rétegzettnek (!) mondott szakmában az élenjáró, elhivatott szakmabeliek kezdeményezésére fontos lenne definiálni azt, hogy milyen technikai, marketinges, etikai és egyéb feltételei vannak a tagságnak (kritériumrendszer), milyen magyar nyelvű szakirodalom ajánlott az oktatásban, milyen egyéb online megjelenő weboldalakon érhetők el minőségi cikkek, aktuális anyagok (beleértve az egyes cégek honlapján megjelenő friss híreket, és szakmai blogokat is). A keresőmarketing szolgáltatás minőségének és megbízhatóságának védelmében, kiemelt fontosságú, hogy legyen egy nyílt, hozzáférhető etikai kódex (külön a szövetség és a tagok honlapján), egy olyan logó, amit a tagok mint minősített keresőmarketinges szolgáltatást (is) kínáló cégek kitehetnek a honlapra (2), és amiből a belépő érdeklődő rögtön láthatja, hogy hányadán áll az ügynökséggel (esetleg ellenőrizheti is a logó valóságtartalmát a szövetségi honlapon, ha nem éppen onnan jutott el a céghez).

Bár a felmérés alapján a szakmabeliek egységesen azon a véleményen vannak, hogy nem lesz hajlandóság a szakmai fortélyok megosztására (hiszen ezzel éppen piaci előnyük elvesztését kockáztathatnák), néhányan mégis úgy értékelik, hogy fontos lenne valamiféle egységes etikai irányvonal kialakítása, és kivétel nélkül mind a 21 válaszadó szükségesnek tartja a félkész, mirelit marketingesek kiszűrését, és általában véve igényét fejezte ki a szakma nagyobb anyagi és erkölcsi megbecsülésére. Tehát a szakmai összefogásnál nem elsősorban a tapasztalatcsere szintjén mutatkozik igény, vagy inkább lehetőség, hanem a szakma védelme terén. Az együttműködés megkezdéséhez ez már bőven elég indokot ad. Ezen túl természetesen feltehetőleg lenne igény arra is, hogy a főbb angol nyelvű szakirodalmat magyar nyelven is gyorsan, könnyen és frissében elérhetővé tegyek a tagok, más marketingesek, vagy akár a szélesebb közönség számára, hiszen ez nem a titkolt fogásokat szolgáltatja ki a versenytársaknak, hanem megkönnyíti a fejlett keresőmarketinggel rendelkező országokban mutatkozó trendek megismerését, és vélhetően a szakma komolyabb hazai elismerését.

Jelenleg a szakmát nagyjából tömörítő, jó indulattal 'orgánumnak' mondható szerveződés a Startlap keresőmarketing.lap.hu linkgyűjteménye, amelynek szerkesztését egy nem szakmabeli végzi, bár Damjanovich Nebojsa elmondása szerint többször is segítette már a szerkesztő munkáját. A lap alaposabb szakmai felügyeletét (így például a duplikált cégek kiszűrését, vagy a jövőben a szövetségi tagok szeparált listázását) mindenképpen aktuálisnak látom, még akkor is, ha esetleg a naplófájlok elemzése alapján nem onnan érkeznek az ügynökségekhez látogatók. Ez a helyzet ugyanis a szakma ismertebbé válásával nyilvánvalóan változni fog.

(1) L. a keresőmarketing főbb nemzetközi orgánumait bemutató függeléket. A választ adó 21 cégből 4 tagja valamilyen szakmai szövetségnek (a megnevezett szervezetek: Magyar Marketing Szövetség, PR Szövetség, és 1 cég (Arcanian Consulting) lépett be célirányosan keresőmarketinges szervezetbe mint az Európai Keresőmarketing Szövetség (SMA-EU) Munkacsoportja.

(2) Tanulságos példaként: az 1990-es években az óriási piaci kereslet hatására gomba módra szaporodtak el a nagyon vegyes minőségű nyelviskolák, és az is nyelvtanárnak számított, aki középfokon beszélt valamennyire. A piac telítődésével, a jobb nyelviskolák összefogtak, meghatározták a minőségi szolgáltatás elemeit, tagjaikat ellátták egy 'Minősített Nyelviskola' Q jelzésű logóval stb. A piaci folyamatok alakulása azt mutatta, hogy ezek a nyelviskolák szereztek akkora piaci részesedést, amivel nemcsak az aktuális keresleti hullámot lovagolták meg, hanem hosszú távra bebiztosították magukat a ma már kevesebb gyors sikert ígérő piacon. A keresőmarketinges ügynökségek hasonló utat járhatnak be az online üzleti élénkülésével, és a lelkes amatőrök túl könnyű belépésével.

Egy hozzászólás to “Elkerülhető veszélyek, a szakma presztízse”

  1. úgy néz ki elindult valami. :)

    (egyébként múltkor kérdőjellel írtad a nevem, szóval: igen, Kristóf volnék, méghozzá Gál Kristóf. ;)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: