BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

Fizetett listázás/ PPC: instant varázs

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

Mi a helyzet a PPC-vel? Az organikus kereséssel szemben, a keresőkben történő hirdetés pénzbe kerül. Nem ingyen, a két szép kulcsszavunkért helyez minket előre a kereső, hanem azért mert azt választottuk, hogy fizetünk a keresőnek azért, ha egy adott, számunkra stratégiai fontosságú kulcsszóra listaelsők lehetünk. A Google a létező nagy forgalmú keresők közül ilyen szempontból a leginkább felhasználóbarát: a fizetett linkek a képernyő jobb oldalán, a természetes találatoktól jól elkülönítve jelennek meg.

A Google láthatóan a bal oldalon jeleníti meg a természetes keresés eredményét tartalmazó listát, és jobb oldalon a fizetett hirdetések listáját. A jobb oldali szponzorált lista sorrendje attól függ, hogy melyik cég fizetett többet egy keresett kifejezésért. A szolgáltatás létezik helyi, nemzeti és nemzetközi változatban is.

Ezzel szemben a Yahoo!-nál összemosódik a kétféle lista, a felhasználó ömlesztve látja azokat a linkeket, amik önerőből, és azokat, amik pénzzel megtámogatva kerültek be a találati listába. Kellő tőkével, könnyen lenyomhatók a kisebb versenytársak, még akkor is, ha a honlapunk valójában nem keresőbarát, nem kellőképp strukturált, kevés külső, jó hírnevű link mutat ránk, és még csak most indítottuk el a vállalkozást.

A Yahoo!-nál ezt a szolgáltatást Yahoo! Search Marketingnek, az MSN-nél adCenternek, a Google-nél AdWords-nek hívják: a vállalkozások licitálnak egy adott kulcsszóra, és bizonyos összeget fizetnek azért, hogy meghatározott időszakra a keresőkifejezésre megjelenjenek a jobb oldali listában. Minél keresettebb egy kulcsszó (pl. 'ingatlan,' 'nyaralás' 'sör' 'mellnagyobbítás' 'profit') annál jobban felverik az érdekelt cégek az árát, és nyilván olcsóbb egy kulcsszó licitálási ára, ha viszonylag ritkábban keresett termékekhez kapcsolódó kifejezésekről van szó (pl. 'aranyér' 'szőnyegrögzítő rúd' 'művégtag'), és természetesen vannak olyan rendkívül ritkán keresett kifejezések, amire licitálni józan ésszel nem érdemes, bár lehet ('holdfoltos lebegőlégy' 'hottentotta' 'tapsorkán'). A Google AdWords szolgáltatása 2000-ben indult, a licitálók maguk irányítják reklámkampányaikat a Jumpstart program segítségével. A PPC egységára átlagosan 0,01- 0,5 dollár között van (szó/ kattintás), de nagyobb keresőknél a felső határ akár 100 dollár is lehet. Aki többet hajlandó fizetni egy adott kulcsszóért, az kerül magasabbra. Damjanovich szerint az eszköz "komplex havi használata nem haladja meg a néhány száz dollárt" (2003:63).

A globális piacon egyre nő azoknak a kulcsszavaknak a száma, amik lehetséges 'adword'-ként, reklámszóként jöhetnek számításba, kiváltképp nemzetközi nyelveken, mint az angol, a kínai, vagy a spanyol, párhuzamosan azzal, ahogy a réspiacokra koncentráló vállalkozások felismerik az internet nyújtotta lehetőségeket. A magyar piacot célzó vállalkozóknak kisebb konkurenciával kell számolniuk, és kellő időben reagálniuk, ha észreveszik, hogy riválisaik már léptek a keresőmarketing terén.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: