BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

Kockázatelemzés

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

Árthat-e a keresőmarketing? A válasz igen is meg nem is, attól függ. A keresőoptimalizálás legális eszközeinek használatával végzett találati helyezés javítása önmagában nem hordoz veszélyforrást, sőt, kizárólag előnyhöz juttatja a honlap/ vállalkozás tulajdonosát. Gondoljuk csak el, mennyit árt egy olyan honlap, ami nem látható. Ezzel ellentétben, a fekete süveges mesterkedések könnyen ronthatják egy vállalat hírnevét (l. BMW), és küldhetik honlapját a süllyesztőbe, ahonnan visszakerülni a találati listába nagyon nehéz. Azt pedig senki nem akarja, hogy rossz legyen a reputációja és fekete listára kerüljön a weboldala.

A fizetett listázásnál az egyértelmű veszélyforrás a felhajtott kattintásokban, vagyis a kattintásokkal való visszaélésben (Click Fraud) mutatkozik meg. Ez mind a szakmabelieknek mind a hirdetőknek nagy fejtörést okoz. Láttuk, hogy a probléma nem marginális, hiszen a keresőmarketinges hirdetők 42%-a, illetve a keresőmarketinges ügynökségek 51%-a szenvedett már eddig legalább egyszer kárt a felhajtó kattintások miatt. A klikkfarmok szórt és folyamatos feltűnése lehetetlenné teszi a szabálysértők hatékony távoltartását, de a veszély elhárítására számos megoldás kínálkozik (pl. PPC helyett CPM, CPA alapú fizetés). Felmerül a kérdés, ha ekkora a veszély a PPC terén, akkor hogyhogy egyre több vállalat kockáztat és a keresőmarketing a legdinamikusabban fejlődő a marketingeszközök közül? Nos, láttuk, hogy a Google jelentős bírságot fizetett 2006. év elején, és ez a precedensnek jól hangzó 90 millió dolláros kártérítés egyféle garanciát[1] nyújt a hirdetőknek és ügynökségeknek. Azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a PPC a keresőmarketingnek csak az egyik lehetséges eszköze. Szakértők szerint a felhajtott kattintások egyre inkább kedveznek a keresőoptimalizálásnak a fizetett listázással szemben.

A fizetett bekerülésnél két, távolról sem ilyen drasztikus, veszélyforrás képzelhető el. Az egyik, hogy a végfelhasználó, néhány kritikus szerint, nem a fontos hanem a jól megfizetett találatokat kapja, és ez a szolgáltatás minőségének kárára megy, hiszen bizalmatlanságot ébreszt a potenciális látogatóban. A másik a keresőmarketinges szakma hírnevét csorbító kókler/ pénzéhes ügynökök alaptalan ajánlattétele ('beregisztráljuk honlapját több száz vagy akár ezer keresőbe').




[1] Arról is szólnak hírek, hogy a keresők nem a teljes kattintási számról küldenek számlát, hanem a téves és szándékolt kattintásokat valószínűsített hányadként eleve beépítik a végösszeg kalkulációjába és kevesebbet számláznak ki.

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: