BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

Kompatibilitás a keresőmarketingben

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

"Egybevág-e a keresőmarketing szolgáltatásainak használata az attitűdjeimmel, véleményeimmel, hiedelmeimmel?" Erre a kérdésre könnyen várhatunk racionális választ, hiszen könnyű belátni, hogy fontos egy lap láthatósága a weblapok milliárdnyi útvesztőjében. Ezen túl azonban a keresőmarketing egy nagyon meggyőző emocionális érvkészlettel rendelkezik, amint azt már kifejtettem a reklám és a jó keresési találat összevetése kapcsán. Vagyis, ha én mint néző nem szeretem a rám tukmált reklámokat, de jó érzéssel tölt el egy releváns információ beszerzése, akkor könnyebben fogadom el azt is, hogy egy nem tolakodó, épp ellenkezőleg, segítő szöveges hirdetést az ügyfeleim is jobban fognak szeretni.

Itt érdemes azonban kitérni arra is, hogy a keresőmarketinggel kapcsolatban számos tévhit kering a köztudatnak abban a parányi szeletében, ahol egyáltalán hallottak róla, ezért a kompatibilitás kérdésére nem lehet egyértelmű választ adni. Jó példa a keresőmarketing félrevezető tálalására a FigyelőNet (!) oldalán megjelent lejárató cikk[1], amely A nagy Google hadművelet címmel látott az országosan elismert gazdasági orgánumban napvilágot: a cikk minden józan átgondolást nélkülöző módon, egész egyszerűen egy kalap alá vette a keresőoptimalizálás legális és illegális eszközeit használókat, és úgy állította be, mintha az egész egy nagy átverés lenne. Mivel ez emberek általában könnyen hajlanak arra, hogy a negatívumot elhiggyék, és egy viszonylag újnak számító dologról könnyű rosszat mondani, hiszen a keresőmarketingről még egyébként is csak kevesen hallottak (szemben például a tévéreklámmal, a kóstoltatással, vagy a bannerrel), a fenti cikk többeket is egyfajta lenézéssel, visszatetszéssel tölthetett el.

Természetesen, tetszetős lehet azt gondolni, hogy a keresők és a Google megdolgozása csakis valamiféle agyafúrt mesterkedés lehet–amennyiben annak tartjuk az összes olyan szolgáltatást is, mint pl a könyvelés, a jogi tanácsadás, a dugulás-elhárítás, a sportedzés, a szállítmányozás, az ingatlankereskedelem stb. Valamennyi szolgáltatás magában hordozza a legális és illegális, a kiváló minőségű és a kókler kivitelezés módját, akár még az olyan, látszatra ártatlan szolgáltatás is mint a nyelvtanítás (itt is lehet nyelvvizsgákra 'turbózni', ami mögött nem lesz valós tudás, vagy a tanár elmehet más helyett levizsgázni, miközben a számlán nyelvtanítás áll). Véleményem szerint, rendkívül nagy felelőtlenség volt mind a cikkírótól mind a FigyelőNettől a keresőoptimalizálással való visszaélés egyoldalú, szenzációéhes, nem korrekt tálalási módja. Utólag már nehéz egy egész szakmának azzal védekezni, hogy 'mi a nagykönyvnek megfelelő szolgáltatást nyújtjuk'. És utólag már egyáltalán nem biztos, hogy az olvasók a félrevezető cikkre adott választ is olvassák Bánóczy Zoltántól, aki szerint "A keresőmarketing-szakember – miként a marketing bármely ágával foglalkozó társa – felelősséggel tartozik az általa épített brand online hasznosságáért, tisztességéért."

Azok az ügyfelek, akik a keresőoptimalizálásban gátlástalan trükközést sejtenek, saját etikai kódexüknek megfelelően fogadják vagy utasítják el a szolgáltatást. Sajnos olykor nemcsak sajtóhírek, hanem hétköznapi esetek is alátámasztják a tévesen hitt lényegi azonosságot a csalás és a keresőmarketing között. A webni.innen.hu honlapon található érdekes átverési kísérlet nyilvános megszellőztetése szintén jó példa arra, hogy a keresőmarketing szolgáltatást körbelengő, tudatlanságból eredő gyanakvás, hogyan befolyásolhatja a 'hiedelmekkel és attitűdökkel való egybevágást': itt egy magát keresőmarketinges szakembernek kiadó úr igyekezett rászedni egy ügyfelet, túlzott szóbeli ígéreteket téve, és így a szakmát bepiszkítva. Nagy szerencséjére alkalmazottja értett annyit a keresőmarketinghez, hogy átlássa Münchausen báró túlzásait, és idejében figyelmeztesse a megkörnyékezett honlap-tulajdonost a veszélyekre. Sőt, gondoskodott róla, hogy a történet Bajkeverőmarketing címmel bejárja a szakmai berkeket.

Azt a fentiekből egyértelműen leszűrhetjük, hogy a fogyasztói kompatibilitás kárára vannak a szakmát lejárató hírek, ezért szükségesnek mutatkozik a tényleges szakértelemmel, legális módszerekkel dolgozó keresőmarketinges ügynökségek szakmai összefogása és egy egységes minőségbiztosítási rendszer kidolgozása. A szakmai összefogás, az egységes kritériumrendszer, a hazai tájékoztató és promóciós rendezvények, egy a 'Keresőmarketing Szövetség ajánlásával' feliratú logó stb. megerősítheti a szakma megtépázott hírnevét, közismertebbé teheti a szolgáltatást és kiszűrheti a csalókat. Tekintve, hogy egy szolgáltatás egyik legfőbb érdeme a megbízhatóság, furcsállhatjuk is hogy a szakmabeliek nemhogy nem hoztak még ennek érdekében megfelelő lépéseket, de többségük még az igényt sem érzi erre.


[1] Bánóczy Zoltán: GoogleGengszterek FigyelőNet, 2006/8. február 23. válaszreakciója a

Mártonffy Zsuzsa, Simon S. András: A nagy Google hadművelet FigyelőNet 2006/7. február 15-i cikkre, amelyből idéz: „…az agyafúrtabb ügyfelek kiszolgálására külön iparág született: a keresőmotor-optimalizálás (search engine optimization – SEO). Ennek lényege annak kifundálása, miként lehet becsapni a Google (és mások) ingyenes keresőjét, hogy az adott cég vagy termék weboldala bizonyos kulcsszavak esetén a legelső nem fizetős találatok közt legyen."

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: