BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

Mi a keresőmarketing? Bevezető

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

"Ha egy honlapról beszélgetnénk, mi legelőször azt kérdeznénk – hányadik a google.co.hu-n, azaz a Google keresőben, vagyis rátalálnak-e egyáltalán a netezők," áll az egyik keresőmarketinges cég honlapján. "Miért nem vagyok elől (sic!)?" szegezi a kérdést az ügyfél nevében látogatójának egy másik keresőmarketinges ügynökség. Damjanovich Nebojsa online marketing tanácsadó szerint "keresőmarketing minden olyan tervezett tevékenység, ahol különböző keresőket [mint pl. a Google, vagy a Yahoo!] eszközként használva látogatókat toborzunk a website-unkra" (2003:13)[1].

Bubuka bundája

Vegyük például a következő (elképzelt) szituációt: a néhány hónapja ajándékba kapott Bubuka foxterrier bundája és körme megnőtt, szeretnénk elvinni egy jó, közeli, olcsó kutyakozmetikushoz, aki esetleg tanácsokkal is ellát. Mivel nincs kutyás ismerősünk, vagy épp nem érjük el, hogy személyesen ajánljon egy megbízható szalont, önállósítjuk magunkat és beírjuk a keresőbe, hogy 'kutyakozmetika'. Ideális esetben azt várjuk, hogy a keresőszóra kutyakozmetikusok végtelen sora vonul fel, és gyorsan ráklikkelünk az elsőre. Az első találat azonban egy budapesti címet ad meg, és Gyomaendrődről nem szeretnénk túl sokat utazni idő és pénz hiányában. Ezért tovább szűkítjük a keresést arra, hogy 'kutyakozmetika és 'Gyomaendrőd.' Az első találat, kiadja Winkler Róbert egy cikkét, ami a foxterrierről szól és mellékesen megemlít egy gyomaendrődi tenyésztőt, aki a kutyakozmetikusokról mond véleményt. A következő találat, tegyük fel, egy blog lesz, ahol valaki éppen arról ír, hogy járt egy kutyakozmetikában, de ebből nem tudjuk meg a szalon elérhetőségét. Ha a további 5-10 találat is sikertelen eredményt hoz, a boldogtalan és újdonsült kutyatulajdonos, még esetleg megpróbálkozik a következő 11-20. találattal, vagy feladja, és felhívja a tudakozót, esetleg vár 2 napot, amíg kutyatulajdonos ismerőse visszatér az Adriáról.

A Szép Szőrme Kutyakozmetika

A tanulság, amit levonhatunk a fenti kitalált helyzetből, hogy a felhasználó próbálta de nem tudta megtalálni a számára fontos szolgáltatást, amiért kész volt utánajárni, és a jövőben pénzt kiadni. A felhasználó frusztrált lesz és bosszankodik, hogy 'miért nincs egy normális kutyakozmetika Gyomaendrődön?' 'egy szalon ami figyel rám/ az igényeimre.' Ugyanakkor a gyomaendrődi Szép Szőrme Kutyakozmetika, ami épp egy fél évvel ezelőtt fektetett be 1 millió forintot abba, hogy gyönyörű, fotókkal illusztrált kutyaszalonja felkerüljön a webre, ölbe tett kezekkel várja a kutyatulajdonosokat, akik jönnek is, de nem mondhatni, hogy szép számban. A szalon tulajdonosa úgy érzi, hogy kidobott pénz volt ('és még milyen sok, ahhoz képest, hogy csak most nyitottunk!') a Szuper Webdesign cég tervezésében készült honlapra ennyit költeni. A tulaj többször is elbüszkélkedik a gyér számú, rendszeres kuncsaftoknak, hogy 'van már honlapunk,' de ha megkérdezi egy új ügyfelét, hogy honnan hallott a kozmetikáról, csak ismerősök nevét hallja majd, vagy azt, hogy a múltkor erre jártam és láttam az üzletet. Így a Szép Szőrme szalon vezetője is frusztrált lesz, hiszen a webes befektetése nem térül meg.

A keresőmarketing küldetése, avagy Bubuka belép a szalonba

A keresőmarketing alapvető szerepe, hogy elősegítse a potenciális ügyfél és a potenciális beszállító virtuális találkozását, hogy megszabadítsa a kereskedelmi lánc kiemelt szereplőit a frusztrációtól. Ha a kutyakozmetika benne lett volna az első 15, vagy 10, vagy ne adj isten, az első 3 helyezettben, mind a vevő mind az eladó elégedett lett volna. A keresőmarketing tehát optimálisan elérhetővé teszi a weboldalt, vagyis optimális a fogyasztónak, a vállalkozásnak, és nem utolsósorban a keresőmotort üzemeltető cégnek, aki viszont arra törekszik, hogy a kereső személy a lehető legjobb linket találja meg.

A keresőmarketinggel foglalkozó cégek és szakértők feladata tehát az, hogy orvosolják a honlap betegségeit, az abban rejlő erősségek és gyengeségek beazonosításával, és azt kellő kúra után életerős, versenyképesebb honlapként indítsák útra a milliónyi weboldal útvesztőjében. Tekintettel arra, hogy a keresőmarketing egy egyre komplexebb és szinte napról napra változó terület, csak a fontosabb módszerek főbb jellemzőit, problémáit, előnyeit mutatom be jelen dolgozatban.


[1] Damjanovich Nebojsa: Keresőmarketing, Alapoktól-felsőfokig, Bagolyvár Könyvkiadó, Budapest 2003

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: