BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

Miért a Google? Más nincs?

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

Természetesen számos keresőmotor elérhető a weben, de keresőmarketing szempontból az aktuálisan legnépszerűbb keresőket érdemes figyelembe venni. Az aktualitás nemcsak idő, hanem tér függvénye is: vagyis nemcsak a jelenlegi általános látogatottsági statisztikákat érdemes figyelembe venni, hanem az adott országban, vagy tovább szűkítve a potenciális vásárlók körében kimutatott adatokat. A Nielsen/NetRatings felmérése szerint, 2005. decemberében a több mint 5 milliárd online keresésből az USA-ban 49%-ban a Google-t vették igénybe (ami 6%-os növekedést mutat a 2004-es évhez képest). A versenytársak közül a Yahoo! 21%-kal illetve az MSN 11%-kal követi a mamut keresőcéget[1].


[1] http://wired.com/support/feedback.html?headline=Google Users: I Can Quit Anytime&story_id=70302&section_path=/technology&ftype=feedback&msg_type=1&aid=28

A jelenlegi legfontosabb keresőmotor az egyre inkább holisztikus médiává váló Google[2], amely a felhasználók bizalmát leginkább kiérdemelte, és 2006-ra a fent látható eMarketer táblázatból látogatottságát, webes forgalmát már 57,2%-ra jósolják. De a külföldi keresők közül jelentős még a Yahoo!, az MSN, az Ask, illetve a hazai keresők közül a Startlap, a Kurzor, a Tango és a PolyMeta (a Góliát már többek szerint is túl régi adatokat használ, a Vizsla24 találatai pedig a Yahoo! adatbázisából jönnek[3]).

A Google hitelesen valósítja meg a cég integritásáról szóló üzenetet[4], amiben három fontos alapelvet írnak le. Elsőként, hogy “a Google komplex, automatizált módszerei rendkívül megnehezítik a manuális befolyásolást,” vagyis a keresők találati eredményeivel való trükközést. Továbbá azt is tartalmazza az üzenet, hogy a Google, bár szöveges hirdetéseket jelenít meg a találati listák mellett és fölött, tartózkodik a fizetett bekerülés alkalmazásától, azaz elkülönítetten jeleníti meg a fizetett és a természetes rangsorolású oldalakat, senki nem vehet meg egy magasabb találati helyet az organikus keresésben. “A Google-lel a keresés könnyű, becsületes és objektív találatokat hoz, hogy Ön a minőségi és releváns információkat tartalmazó honlapokra juthasson el,” állítja Larry Page és Sergey Brin, a Google cég alapítói.

Tehát nincs trükközés, titkolózás, tárgytalanság, viszont van megbízhatóság, objektivitás, és relevancia. A manuális babrálás elkerülésének egyik legfőbb kulcsa, hogy a keresők titkos receptként őrzik a folyamatosan fejlesztett algoritmusokat–a kicsit is szakavatottabb információs technológiában jártasabb felhasználók, így maguk a keresőmarketinges cégek szakemberei is, csak az inverz módon kikövetkeztetett algoritmusok alapján sejtik azt, hogy milyen szempontokat vesznek figyelembe a találati rangsor kialakításánál a keresők. Az érdekelt keresőmarketinges cégek bizonytalansága, és a kizárásos szankciók jelentik tehát a garanciát a keresők megbízhatóságára, és egyben ez táplálja az időnként felröppenő álhíreket is.

Az átlagfelhasználónak a lényeg azonban nem a keresőmarketingesek puhatolózása, hanem a megbízhatóság, és a Google forgalmi adatai azt bizonyítják, hogy a netizenek többsége ebben a keresőben találta meg (egyelőre) az ideális szolgáltatót. A releváns találatok a keresők mércéi, ezért figyelemreméltó az a tény, hogy a Google neve a hétköznapi nyelvben is összefonódott számunkra fontos találatokat hozó kereséssel mint tevékenységgel: magyarul azt mondjuk ‘guglizok’ angol nyelven pedig ‘I google.’ Sean Michael Kerner cikke, ami az InternetNews-on jelent meg egy érdekes felmérésről számol be. Már a cikk[5] címe is árulkodó: “Tényleg relevánsabbak a Google találatai?” Kerner a Keynote Systems tanulmányára hivatkozva azt állítja, hogy kísérletek azt bizonyítják, hogy maga a Google márkanév fonódott össze a relevancia érzetével. Ugyanaz a felhasználó hasznosabbnak ítélte meg a találatokat, ha úgy kapta meg az eredményeket, hogy látta a Google logóját, míg, hogy ha a Google-ben keresve, de a vállalati logót elrejtve jelent meg a találati listában a keresett szó, a tesztben résztvevő kísérleti személy az eredményt kevésbé találta relevánsnak.

Más kísérletek viszont azt bizonyították, hogy a Google kiválóan teljesít a megfelelő találat kiválasztási idejének csökkentésében. “Egy keresésnél az átlagos döntési idő 6-7 másodperc közé esik, és ez alatt az idő alatt, akár 4-5 listát is átfuthatunk,” írja Kerner az Enquiro kutatócég keresési tanulmányának konklúziói alapján. Normális olvasási ütemben egy oldal figyelmesebb olvasása önmagában 6-7 másodpercig tartana, vagyis nem olvasunk, hanem pásztázunk. A Google találati listájában a félkövér betűtípussal kiemelt szavak, illetve a kulcsszavak körül hagyott kicsit nagyobb fehér hely (nagyobb mint az átlagos szóköz), jelentősen gyorsítják a szkennelési folyamatot.

Végül a tanulmány azt is a Google mellett hozta fel érvként, hogy a találati lista elrendezése is jobban igazodik a felhasználói szokásokhoz: a kereső személy tekintetének nyomonkövetésével azt láthatjuk, hogy a szem egy F betű alakját követi a monitoron, és a tekintet alapvetően a bal felső szegmensben ragadható meg leginkább. Felidézve a Google találati listáját, a fenti meglátások elég meggyőzően hangzanak: letisztult, reklámoktól mentes felület, amin gyorsabban pásztázhatunk; a lényeges bal felső sarokban organikus listázási eredmények helyezkednek el (vagyis nem a jobb felső sarokban feltüntetett fizetett találatok jönnek először számításba, hanem az önmagukért/ önmagukban értékes, releváns találatok[6]).


[1] http://wired.com/support/feedback.html?headline=Google Users: I Can Quit Anytime&story_id=70302&section_path=/technology&ftype=feedback&msg_type=1&aid=28

[2] Az amerikai Google Inc. már Magyarországon is megvetette lábát: Google Számítástechnikai Szolgáltató Kft. néven céget alapított hazánkban, adta hírül a Népszabadság 2005. október 29. számában Marnitz István. A Google magyar honlapcímének pikantériája, hogy a www.google.hu domaint a www.kurzor.hu/ nevű hazai kereső vette meg. A Google magyar elérhetősége: http://www.google.co.hu/ így akik a közvetlen .hu végződést használják, egy hazai versenytárs oldalán kötnek ki.

[3] A keresőmarketing témakört részletesen és igényesen taglalja a http://webni.innen.hu weboldal. A magyar keresők felsorolásánál az ott leírtakat is figyelembe vettem.

[4] http://www.google.com/technology/index.html

[5] Sean Michael Kerner: Are Google Results More Relevant? InternetNews 2006. április 26.

http://www.internetnews.com/dev-news/article.php/3601751

[6] A tanulmányban ugyan nem szerepel, de a személyes ismerőseim körében végzett gyors szóbeli vizsgálatok azt mutatják, hogy a magyar felhasználók észre sem veszik a jobboldali listát, gyakran nem is tudatosul bennük, hogy oda is kerülnek ki találatok–ez persze azért is lehet még, mert a magyar nyelvű fizetett találatok száma messze alulmúlja az angol nyelvű keresés során kidobott fizetett hirdetéseket. Tehát az is lehet, hogy a magyar felhasználók még igen ritkán futnak bele fizetett listázásokba. Ez egyrészt jó, mert így nagyobb lehet a linkre való kattintás lehetősége, és vonzóbb lehet a magyar cégek számára, másrészt rossz, hiszen ez a villám körkérdés azt is mutatja, hogy internetes kultúránk még kialakulatlan, és a Google alapvető funkcióit sem ismeri számos rendszeres (!) netező. A feltételezés igazságértékét azonban csak egy tényleges vizsgálat igazolhatná.

Egy hozzászólás to “Miért a Google? Más nincs?”

  1. […] “Az eddig a kurzor.hu-ra irányított webcímen már a Google magyar nyelvű szolgáltatása érhető el,” adta hírül a FigyelőNet. Korábbi cikkemben beszámoltam arról, hogy a ’szemfüles’ Hírek Média a google.hu címet lefoglalta, így az amerikai keresőcég átmenetileg, több mint 4 éven keresztül a google.co.hu kacifántosabb verzióját volt kénytelen használni. A Kurzor.hu-t üzemeltető Hírek Média ezzel az átirányítási trükkel feltehetően jelentős számú potenciális látogatót szerzett magának, illetve vett el a Google-től 2005 óta (a domainnevet 3 éven át birtokolták/ bitorolták, de csak 2005-től használták saját látogatói bázisuk építésére). […]

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: