BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

Mit nem tett a keresőmarketing, avagy a tévhitek eloszlatása

Posted by BizBigyó - június 9, 2006

Egy a HVG-ben megjelent[1] cikkben számos olyan félreértést tisztáz a szerző, ami, az elmúlt néhány év során, a keresőmarketing nevéhez tapadt. Ezek a tévhitek nemcsak Magyarországon terjedtek el, hanem sokszor még a vezető nyugati országokban (beleértve az Egyesült Államokat) is a köztudatban mozognak, annak ellenére, hogy, kiváltképp az USA-ban, a keresőmarketing már jóval öregebbnek, bejáratottabbnak és elismertebb gyakorlatnak számít, mint az európai kontinensen.

1. "Ha a keresőkben jó helyen lennénk, máris hatalmas látogatottsága lenne az oldalunknak…

A valóság: a keresőkből szerezhető látogatók száma korlátolt, annak tervezésekor mindenképpen figyelembe kell venni a piac határait."

2. "Weboldalunk már első helyen szerepel a két-három legfontosabb kulcsszóra, mégsem történik semmi." A naplófájlok pontosan rögzítik azt, hogy milyen kulcsszavakra találtak meg minket a látogatók, ezért ha eltérés van az általunk kigondolt keresőkifejezések és a tapasztalt adatok között, akkor újabb kulcsszavakat és azok kombinációit kell beépíteni az optimalizálási tervbe. A módosított lista már nagyobb eséllyel hozza meg a gyümölcsét, az értékes érdeklődő látogatót (ha egyáltalán piacképes termék a mai online fogyasztói célközönség szempontjából).

3. "Minél több keresőbe kell regisztrálni a weboldalt ahhoz, hogy sok látogató jöjjön." Erről a problémáról már volt szó a fentiekben, ezért itt újra nem tárgyalom. A szerző viszont rávilágít egy fontos problémára, nevezetesen arra, hogy az is elképzelhető, hogy csak a hazai keresőmarketinges kifejezések magyar megfelelőinek kiforratlansága okozza a félreértést: a 'keresők' alatt a "yellow pages, és hasonló szakmai tematikus oldalakra gondolhatnak?" Valóban, létezik szakmai berkekben olyan felfogás, hogy a katalógusok is keresők voltaképpen, csak nem a teljes weben keresnek robotok segítségével, hanem csak egy szerkesztett, gondozott adatbázisban, ahova manuálisan benyújtott regisztrációs kérelem alapján lehet bekerülni. Ennek sajnos ellentmondanak azok a típusú hirdetések, amelyek több ezer keresőt vagy linkgyűjteményt emlegetnek, számos más teljesíthetetlen ígéret mellett.

4. "Azon (is) múlik a helyezés, hogy hány látogatója van az oldalnak," a téveszme szerint. Ezzel ellentétben bizonyos keresők esetében "elképzelhető, hogy nagyon sokadik szempontként azt is figyelembe veszik, hogy hányan kattintanak át az adott oldalra a találati listából, de biztosan nem szerepel a legfontosabbak közt."

5. "A keresőoptimalizálás az, amikor a weboldalon a fontos kulcsszavakat fehér háttér előtt fehér színnel, vagy láthatatlanul kis betűvel, vagy egyéb, nem látható módon odaírjuk sokszor." A szakmabeliek szerint ez már az elavultabb, nem is olyan kifinomult módszerek egyike (l. a vonatkozó fejezetet). Az igazság az, a szerző szerint, hogy ilyen manipulációval nem lehet biztos eredményt elérni "olyan témákban, amelyekben már van verseny, illetve nagyobb (pl. angol nyelvű) piacokon." Ezen kívül, a keresők kizárással is büntetik ezt a módszert, teszi hozzá a keresomarketing.fpn.hu szakembere.

6. "Először elkészíti az ember a weboldalt, majd ez után felkér egy keresőoptimalizálással foglalkozó céget, hogy végezze el az optimalizálást." A szerző szerint ez az egyik legésszerűtlenebb megoldás, ha költséghatékonyan kívánjuk a honlapot optimalizálni. "Már a tervezés első pillanatában is maximálisan figyelembe kell vennie a keresőoptimalizálás szempontjait, ezek alapján kell elvégezni a piackutatást, elkészíteni a honlap tartalmi tervét, felállítani az oldal értékesítési folyamatát, sőt, az alkalmazott weboldal-készítési technológiákat is ezen szempontok alapján kell kiválasztani."

7. "Ha egyszer kész az optimalizálás, akkor az folyamatosan, de legalábbis igen hosszú ideig garantálja az eredményeket." Az általam végigolvasott keresőmarketinges cégek honlapjain ez az érv hangzott el leggyakrabban a keresőoptimalizálás mellett, inkább az utóbbi, mint az előbbi formában. A szerző a fenti kijelentését pontosítja, amikor hozzáteszi, hogy "ha sok weboldal próbál első lenni egy adott kulcsszóra, akkor az első helyért folyamatosan meg kell dolgozni." Vagyis a hosszú távú jó helyezés, szemben az állandósult, garantált első hellyel, annyiban tartható, amennyiben a versenytársak nem reagálnak sokáig/ idejében, vagy ha réspiacon dolgozunk. Ezekben az esetekben egy hosszabb távra ígért jó, vagy jobb helyezés viszonylag tartós és tartható ígéretnek tűnik. A tényleges félreértés a 'folyamatosan' szóban van, és a legbosszantóbb, amikor ehhez a 'garantált' sokatmondó de üres szlogen kapcsolódik. Maga a Google is úgy nyilatkozik a szavatolt toplistás helyezésről, hogy ez egy tévhit: a rangsorolás nem egy bebetonozott érték, és a finomodó algoritmusok a keresőmarketinges ügynökség ígérgetéseitől, érdekeitől függetlenül végzik a dolgukat és változtatnak az eredményen, ha az úgy relevánsabb a felhasználó számára. Arról már nem is szólva, hogy adott országokban, sőt településeken egymástól eltérő sorrend alakulhat ki a találati listákban, és akkor még nem is beszéltünk arról a mostanában egyre erősödő tendenciáról, hogy a Google algoritmusa figyelembe veszi az egyéni felhasználó keresési történetét/ naplóját, vagyis akár a mellettünk ülő személynek is más találati lista jelenhet meg.

8. "A keresőoptimalizálás abból áll, hogy az úgynevezett META tagokat okosan adja meg az ember." Így a tévhit. És mit mond a szerző? "Az igazság ezzel szemben az, hogy a META DESCRIPTION tagot érdemes jól megírni, azonban a KEYWORDS tagot fölösleges használni." De ez már nagyon technikai berkekbe vezetne minket, bízzuk ezt a keresőmarketingesekre.




[1] Forrás: HVG:A látogatottság másodlagos: Nyolc tévhit a keresőmarketingben, 2006. január 23.,(szerzői név feltüntetése nélkül)  http://hvg.hu/kkv/20060112keresoopt.aspx

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: