BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

Mobilkeresés: a japán teszt

Posted by BizBigyó - július 4, 2006

Használd a mobilt varázspálcaként, célozz és lőj, és csiribú egy csilibár. Egyelőre Tokióban.

És ott sem minden készülékkel megy.

Állsz az utcán, jó lenne bemenni valahova kávézni, de hova/ mennyiért stb.? Becélzol egy irányt és a mobilod kilistázza a legközelebbi helyeket. Kiírja, hogy hány méterre vagy, és ha elindulsz, elindul a final countdown is, a bal felső sarokban visszavágja a megtett métereket. Még egy klikk és rajta vagy te is meg a választott célpont is a térképen. Turista vagy, becélzol egy híres emlékművet, és megjelenik az összes fontos infó, amit két percig tudnod kell. De bevárod a barátod, mert a számláló szerint már csak 500 méterre van tőled. Amit Battelle még jóslatként írt, itt is van.

A japánok egy kis amerikai céggel, a GeoVectorral együttműködve tesztelik az új mobilkereső szolgáltatást. A ’geofon’ kombinálja a műholdas navigációt egy elektronikus iránytűvel, és persze az internettel. Az átlagos hatáskörzet úgy 30 lábnyi (914 cm).

És csak ennyi: célozz és kattints.

Hogy miért éppen Japán és nem Alaszka, arra elég könnyű választ adni. Az USA a széles sávval is hadilábon áll az ázsiai hájtekhez képest, kiváltképp az általános felhasználók mobilozása terén. De elsősorban nem ezért, hanem a jogszabályok miatt: Japánban a sürgősségi esetekre vonatkozó rendeletek előírják, hogy minden mobilkészülék GPS-szel (Global Positioning System-mel, vagyis műholdas alapú lokalizációs rendszerrel) legyen ellátva 2007-től. Az USA-ban a közvetítő szolgáltatók a hívás bemérését a legközelebbi mobiltoronyhoz is igazíthatják, nincs kötelezően előírva számukra a GPS technológia használata. Márpedig a toronyhoz viszonyított adatok csak kb. 100 yardos (91,4 m) távolságon belül nevezhetők viszonylag pontosnak, írja a New York Times. Jelenleg két amerikai szolgáltató használja a GPS technológiát és egyelőre egyik sem látta meg a lehetőséget az elektronikus iránytűben, pedig a fejlesztők szerint ez teszi lehetővé az igazán pontos bemérést a betondzsungelben. Nem csoda, ha az előrejelzések szerint, a japánok nagy előnyre tesznek szert és a Seiko gyorsaságával húznak el a toronyórák mellett.

A GeoVector az Ellenby család vállalkozása (apja, apja fia, másik fia) és egy nem túl sikeres mexikói vitorlázáskor álmodták meg a fenti kombinációt, amiben egyesül az iránytű, a GPS vevőkészülék és egy távcső (mindezt 91-ben, ezért a web valahogy kimaradt a listából). A fejlesztéseket már évek óta támogatja a Microsoft. A japcsi készülékekhez kifejlesztették a szoftvert és a technológiát, és jelenleg kb. 700.000 különböző helyről érhető el részletes leírás.

Magától értetődik, hogy reklámok már most vannak (na igen, a helyi keresés), és a Különvéleménnyel (Tom Cruise) ellentétben megoldódott a reklámspamek kérdése is. Mivel te irányítod a mobil tekintetét, nem dől rád mindenféle reklám (állítólag). Az idei japán tesztből sok mindent megtudhatunk. Egy biztos, a GeoVector becslése szerint több mint egymillió Sony Ericsson geofon kelt el, és ősszel indítják a fizetős prémiumszolgáltatásokat.

Az iparági elemzők szerint a keresőmotorok szolgáltatásában a következő logikus lépés a mobilos helyi kereséssel járó hirdetési lehetőségek kiaknázása a bevételek növelése érdekében. A Microsoftnál ez a Windows Mobile szoftver, a Google-nél pedig megint csak pletykák vannak (van valami Google phone készülőben a plex alatt).

A Frost & Sullivan piackutató cég szerint a helyi adottságokhoz kötődő alkalmazások amerikai költségvetése a tavalyi $90 millió dollárról kb. $600 millióra nő 2008-ban. Én ezt óvatos alábecslésnek érzem, kivéve, ha a jogszabályok keresztbe fekszenek a sínen.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: