BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

Trendrakás: a Wired 40 céglistában első helyen a tej (azaz a Google)

Posted by BizBigyó - július 4, 2006

Mi az a titokzatos X-faktor, amitől egy cég a versenytársak közül kiemelkedik? Ezúttal nem a Fortune, és nem a Népszabi szemelgetett, hanem az önjelölt trendspotter Wired. A kiválasztott 40 cég attól fluoreszkál, hogy nemcsak stratégiát, globális elterjedtséget, gyilkos technológiát tudhat maga mögött, hanem az X-faktort (véletlenül nem mostanában ment az X-men, a nagyszerű mutánsokkal?). Szóval mit tud egy mutáns cég?

Több mint nyitott az újdonságokra. Éhes. Fal. Türelmetlen. Nem az elsőbbségi kopaszodás jogán méltóságteljes és erős. Nem is vakítóan fehér pegazus. Ez itt a kitartó kojotok földje, az acélkarmos izzadt prérifarkas falkáké, gyorsan villanó szemek, digitális lokátorok, thermobunda a globális fagyban. Stb. stb. stb.

A francokat! Pedig jó lenne mitizálni a pólóinges farmeres srácokat, de minek?

Szóval tavalyról eggyel előbbre került a Google, vagyis egy lávalámpával a kezében az első helyen vigyoroghat Sergey Brin és Larry Page (már ha érdekli őket–azért a jelek szerint igen). Már nem a vicces fejű külsősök, akiket szeretni lehet– most már csak a Microsofthoz képest ‘aranyosak.’ Ahogy a Google feljebb kúszott, úgy csúszott le eggyel az Alma. Harmadik helyen a Samsung, akitől máris a következő hiperkütyüt várják (‘Next iPod, please!’), ha már egyszer megduplázta a kutatók számát…

Nem került fel a dobogóra a biotechnológiai cég, a Genentech, de a tavalyi 7. helyezéshez képest szépen előre tolta a nyelvét a finisnél (l. Verdák). A nyelvén nem újabb bogyók világítanak, hanem speciális, testreszabott terápiák.

A web 2.0 kezdeményezések habzsolója, a YAHOO az 5. helyen áll. A napi 3,5 milliárd tálcán kínált weboldallal, a Wired a kibertér McDonald’s-ának keresztelte el a Yahoo-t. Valóban irigylés- és tiszteletreméltó.

Az Amazon visszaesett két helyezéssel, de így is az előkelő 6. helyen áll, és ha jól használja ki a zene- és videoletöltések iránti kereslet irányítását, akkor a kárbaveszett kutatási pénzek (pl. A9 keresőmotor) újra haszonná válhatnak. Az Amazonnal szemben, az eBay viszont nem tudott jól manőverezni és 9 helyet visszaesett (10-ről 19.). Az indoklás szerint a MySpace kinöveszthet egy külön bejáratú adok-veszek funkciót (a wiwen az eladás organikusan fejlődött, hát még a látszatra nem olyan fontos ‘ingyen elvihető’), és ezzel leszoríthatja az eBay-t (a Skype felvásárlása még nem old meg semmit). Ezt egy kicsit faramuci logikának látom. Ennyi erővel a közösségi hálózatok ugyanúgy lefoglalhatják az amazon.com-os funkciókat is.

Most jönnek azok a cégek, akiket nagyszüleink is ismerhetnek: Toyota (GM liheg a nyakában a hibridiénával), GE (legnagyobb ugrás! A 2005-ös 17.-ről jött föl 9 helyet–az új zöld forradalom letéteményeseként tartják számon a megamindenit).

Az első tízen belül a 9. a News Corp (Rupert Murdoch a webes globálmédia alakítója), és a 10. a SAP.

Bár a tízes listán kívül esik, még vegyük ide az Infosys Tech-et, mert az indiai Bangalore nevét érdemes megjegyezni (‘the software outsourcing capital of the world’).

És az meg végképp biztató a keresőmarketingeseknek, hogy az 1. és az 5. helyen keresőmotorok berregnek.

Végül egy szubjektív válogatás a fennmaradó listás cégekből:

14. NETFLIX top online DVD kölcsönző. És nem a digitális fajtából, hanem a kürtös postás US Postal Service-re építve. Év végére már ígérik a letölthetős verziót. Reagált a lomha Hollywood.

15. SALESFORCE.COM a kis üzletek online ügyfélkezelésének szoftverszolgáltatója (havi 65 dollár potom kezdőáron), 2000 különböző alkalmazást kínál.

16. MEDTRONIC a vállalat legújabb beültethető defibrillátora mindenféle adatot nyomon követ (frekvencia, nyomás, hőmérséklet stb.) és megküld a dokidnak a neten.

22. VERIZON a dél-koreai igazi széles sáv, 30 Mbps, bekábelezik simán az amerikai kábelkéket.

25. MONSANTO génmódosított termékek gyártója, pl. aszálytűrő gabona, nyírásmentes gyep

27. DUPONT az ipari biotech úttörője (növényi kivonatok, ökobarát műanyag)

29. LENOVO az észak-karolinai központú kínai vállalat a PC-k piacán terjeszkedik; kérdés, hogy kell-e ott is az olcsó és szar

31. BP (9 helyet jött fel) egyre komolyabban foglalkozik alternatív energiaforrásokkal, a 2015-ös évre az éves bevétel a tervek szerint eléri a 6 milliárd dollárt (ez a jelenleginek csak a 2%-át teszi ki, bár ‘kezdetnek megteszi’ a Wired értékelése szerint).

32. LI & FUNG ezt a hongkongi ruházati céget azért érdekes megemlíteni, mert gyárak, boltok és márkák nélkül tartja a helyét stabilan. A tervezéstől a terítésig minden itt fut össze, itt van valahol a Levi’s is elásva (ezt a márkát mintha elnyelte volna a föld–hova lett?)

33. EXELON lehet, hogy az utóbbi évek első új reaktorát az Exelon építi az USA-ban (ilyen Carter óta nem volt).

35. GEN-PROBE pl. járványok esetén DNS-tesztek.

Ki esett ki? A DELL, FEDEX, NOKIA, PIXAR, TD AMERITRADE (online bróker), VODAFONE

Kár volt a Pixarért. Máris kiütközik a filmeken a Disney szimfónia és a hólyagos romantika.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: