BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

Iparági összefogás a hamis kattintások ellen

Posted by BizBigyó - augusztus 28, 2006

Tegyük fel, hirdetünk a keresőben. Megkapjuk a jelentést, hogy a keresőhirdetési kampány szuperül teljesít, nap mint nap kimerítjük a napi költségvetési keretet, kellene is több pénz a kampányra, hogy a sok érdeklődő megtaláljon minket, ne kelljen nap közben leállni. Csak éppen a kutya se nézi meg rendesen a honlapunkat, nem nő a márkaismertségünk, nem jönnek a webről az ügyfelek–vagy legalábbis nem annyi, amennyit az átkattintási arányból (CTR) a keresőmotorok automatikus jelentése alapján gondolhatnánk. Valaki belepiszkált a rendszerbe.

A Google, és a többi keresőmotor bevételének alapját képező fizetési modell a kattintás alapú hirdetés (PPC vagy CPC). Az elmúlt évek során a kattintással történő visszaélések egyre szaporodtak, és egyre kifinomultabb módszerek alakultak ki, a ‘rablók’ és a ‘pandúrok’ részéről is. A visszaélést talán legegyszerűbben spam kattintásként képzelhetjük el, de egy spamnél jóval több kárt okoz. Nem pusztán irritáló, hiszen anyagi veszteséget jelent a hirdetőnek, ugyanígy anyagi kárt a keresőszolgáltatást biztosító cégnek, és nem utolsósorban, indirekt módon, veszteséget a felhasználónak is. Összességében tehát senkinek sem jó, csak átmenetileg annak a néhány tisztességtelen hirdetőnek, aki így akarja lenyomni versenytársát. Átmenetileg, hiszen hosszú távon ez sem működik, ha a PPC mint fizetési modell megszűnik.

Éppen ezért iparági szintű összefogást kezdeményeztek a nagy szolgáltatók, a Google, a Yahoo!, az Ask.com, a LookSmart, a Microsoft és még sokan mások. Az együttműködés a Click Measurement Working Group nevet kapta, azaz Kattintásmérési Munkacsoport (igen, ez angolul jobban hangzik).

De mit kell egy kattintáson mérni?

Azt gondolnánk, hogy a kattintás egy egyszerű fogalom, mindenki érti, és nincs mit rajta magyarázni: egy klikk az egy klikk.

A kattintások után fizető hirdetők és az őket kiszolgáló keresőmotorok azonban tudják, hogy nem árt, ha a fizetési modell alapját képező mértékegységet pontosan definiálják. Mert mi van akkor, ha nem egy tényleges felhasználó nyomta meg a gombot, hanem tegyük fel egy versenytárs szerződtetett alkalmazottja? (Indiában egész kis klikkfarmok épültek erre a, feltehetőleg, nem túl jól fizető, de kreativitást nem igénylő munkára: “bemész fiam, és egész nap nyomkodod a riválisunk linkjét, hadd fogyjon a hirdetési költségkerete!”). Rosszabb, sőt, sokkal rosszabb esetben ez a Lesből Támadó Felbérelt Álkattintó nem humanoid formájú, hanem egy egyszerű szoftver, ami 24/7 órás műszakban képes felhajtani a rivális cég kattintásainak számát, anélkül, hogy a potenciális ügyfél eljutna a honlapra. Ezek a fáradhatatlan programok már jelentős kiesést tudnak produkálni, és a kinyomozásuk sem kevés feladat. Tehát egy klikk az egy tényleges klikk, lehántva a felesleget, csöves kukorica, szár nélkül.

Érthető, hogy a hirdetők csak a valós látogatók után akarnak fizetni: pereltek is, és el is érték, hogy a keresőmotorok jobban odafigyeljenek a kattintásokkal történő visszaélésekre (az ún. clickfraudra). Azt is elérték viszont, hogy a főként keresőmotorokból álló Kattintásmérési Munkacsoport és egyéb érdekelt felek nagyobb figyelmet szenteljenek annak is, hogy a hamis kattintásokról szóló, gyakran amatőr, téves számítási módszeren, vagy csak hasraütésszerű becslésen alapuló panaszokat alaposabban megvizsgálják.

Kiderült ugyanis, hogy számos olyan eset fordult elő, amikor a jogtalan kattintások számát a peres hirdető cégek felturbózták. Például hamis klikknek vették azt is, ha egy felhasználó egyszerűen visszalapozott, vagy a Yahoo-ról érkezett spam kattintásokat besorolták a Google-ről érkező klikkek közé.

A hamis/ valós, érvényes/ érvénytelen kattintások tisztázásán túl, egy külön auditálási és képesítési rendszer bevezetését is tervezik, amely utóbbi már a keresőmarketinges cégeknek is bizonyos minőségbiztosítással és így a szolgáltatás általános javulásával jár.

Minél több dolog kerül az internetre, annál fontosabb, hogy mi is az a kattintás, és hogyan tudunk ez alapján számlázni.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d blogger ezt kedveli: