BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

A keresőoptimalizálás (SEO) mint az online PR eszköze

Posted by BizBigyó - december 6, 2006

A keresőoptimalizálás új neve, Danny Sullivan előadása szerint, ‘Search Engine PR’, vagyis kereső PR, jelenti Laci, aki most épp a keresőmarketingesek fő fórumán vesz részt, a SES koferencián, a zimankós Chicago-ban.

Persze Danny szava nem szent, ahogy a marketing sem, de az indoklás szerint az új névvel (mi a jó ég az a keresőoptimalizálás?) jobban fogják érteni a cégek, hirdetők, hogy mit is tehet egy jól optimalizált oldal vagy cikk a szervezet és a célcsoport közti kétirányú kommunikáció érdekében: vagyis az új névvel egyszerűen jobban eladható a termék. Persze kapásból beugrott, ahogy David Vise a Google története c. könyvében is azt mondja, hogy azért szponzorált link (fizetett hivatkozás) az AdWords hirdetések neve, és nem ‘reklám’, mert ha Reklám lenne kiírva a Google jobb oldalán futó hirdetések fölé, akkor kevesebben kattintanának át a hirdető oldalára…

2006 nyarán volt arról egy finomabb vita, hogy a keresőoptimalizálás és a PR között milyen viszony is van, ha van. Kicsit magyarosabban: hogyan viszonyul egymáshoz a vállalati online kommunikáció, imázsformálás illetve a honlapok keresőbarát kialakítása (magasabb, jobb helyezés a keresők, pl. Google, Tangó, VizslaNonStop találati listáiban a cég, intézmény, alapítvány, blog stb. profilját meghatározó kulcsszavakra).

A vitában én a kettő szoros kapcsolata mellett törtem nógrádi ropit, tehát a SEO PR létjogosultsága mellett álltam ki az alábbi érvekkel:

Először is leszögezném, hogy a PR oldalán Szántó Balázs állt a Noguchi szakembere, tapasztalt PR-os, a SEO PR oldalán meg én, szerény személyemmel. Ezért érvelésem barátilag, mint nem PR-os, úgy kezdtem, hogy [Balázs, ez egy ] “elég karakán álláspont.
Szerintem felfogható a keresőoptimalizálás az online PR fontos eszközeként, persze nem meggyőzni akarlak, a véleményed tiszteletben tartom. Miért gondolom mégis úgy, hogy vannak olyan szempontok, ami alapján a PR egy lehetséges eszközének tekinthető a SEO?

1, A kiindulási pontom az, hogy van offline és online PR: az offline-t jobban irányítja a vállalat (a sajtókampányt ő szervezi, meghívottakat ő választja ki), az online-t pedig a webes látogató, vagyis ilyen értelemben nemcsak az jön el, akit meghívtak, hanem aki megtalál. Célirányosan bárki kereshet: a PR célcsoportként kezeli a sajtót, a kereskedőket, forgalmazókat, jogszabály-alkotókat stb., akik mind potenciális látogatók a honlapra.
2, Kotler meghatározásában a PR „olyan programok választékát foglalja magában, amelyeket úgy alakítottunk ki, hogy segítsék vagy védelmezzék a cég imázsát.” A cég imázsának része a webes jelenlét, vagy nem? Online szinten legalábbis „a jó értékelés vagy hírnév egyenesen arányos a jó helyezéssel a találati listában.”
3, a PR elsősorban nem az értékesítésről szól, hanem az infóról: hasonlóan a keresőoptimalizáláshoz (szerintem): Geoff Ramsey (eMarketer CEO) szerint a keresőkben kapott jó találatok a szakemberek szerint sem teljesen reklámként viselkednek (első a tájékoztatás ill. a SEMPO 2005. decemberi felmérésében: a keresőmarketinges befektetések első számú motivációja a márkaismertség növelése volt (62%), a 2. (60%) a márkatudatosság.
Abban igazad van, hogy nincs kétirányú kommunikáció SEO-PR-ban és ez lényeges szempont (de akkor mi van azokkal a blogokkal, ahol nincs hozzászólási lehetőség? PR eszköz a fotókiállítás ha már túl vagyunk a köszöntőn? Stb.)
Az, hogy ki hogyan fog fel egy szakmát, így a “péeres, mint végrehajtó szakmunkás” nem a SEO-n múlik. Columbot szeretjük, de Kovács János nyomozó főhadnagyot nem biztos, hogy olyan okosnak képzeljük. Előítéletek lesznek.
Nagy naivan úgy gondolom, hogy ’a fogyasztó torkán a terméket, szolgáltatást’ nem kéne lenyomni, mert nem liba, és mert én sem szeretem, ha gombóc van a torkomban vagy pumpa. Ezért vonz a blog/ a PR/ a SEO mert mind felhasználóbarátabb megoldást kínál. Szóval így látom a kispályás kispadon.

(ez volt 2006. júniusában)

——————————————————————————————————-

A teljesség kedvéért álljon itt Balázs válasza is:

Igazad van—nem is vitatom—, hogy a SEO a kommunikációs mix nagyon fontos eleme. Viszont szerintem inkább találjanak rólam egy (ideális esetben pozitív) blogbejegyzést és egy linket, mint a saját honlapomat… A SEO a kommunikátor szempontjából passzív, illetve egyirányú(bb) csatorna: a fogyasztó keres, és majd talál. Valamit.

Az is benne van, hogy a SEO eléggé manuális, repetitív, de nagy szakértelmet igénylő műfaj. Márpedig én úgy gondolom, egy péeres inkább legyen generalista, illetve a célközönség szakértője, mint egy-egy terület vagy kommunikációs csatorna specialistája. Elég, ha épp annyit tud, hogy mi az eszköz, mire jó, és ki ért hozzá a legjobban. Akár házon belül, akár alvállalkozóként. (Ez persze jóval túlmutat a SEO/PR kérdéskörön.)

Mert gyakorlatilag minden PR, online és off. A Média Hungary-n mondta Pikó András, a moderátorunk: amikor Pester költözött, automatikusan a megszokott (vagy azzal megegyező nevű) taxis céget választotta, egészen addig, amíg a sofőr bunkó nem volt. (Nem akarta elvinni, mert hogy nem ő volt az első hiénasorban.) Úgyhogy soha töbé nem hívta a céget.

Ez is PR, csak rossz. Hiszen a reputáció az, amit akkor mondanak rólad, ha nem vagy a szobában. ) A kommentek szerintem nagyon fontosak, viszonylag nehéz párbeszéet kezdeni nélkülük. ;) Ebből a szempontból mondjuk egy fotókiállítás is lehet jó, mert lehet beszélgetni róla, ha máshogy nem is, legalább a látogatók egymás közt.

——————————-Eddig az idézet.—————————

És az egész SEO PR dologban a lényeg nem is az új név, vagy a teoretikus besorolás, hanem egy frissebb szemlélet, és a stratégiai partnerségek kialakításának nélkülözhetetlensége. Aki a weben van és nem kereshető, akármit is csinál, akármilyen eszközzel, akár jól fogalmazott és szerteszéjjel küldött sajtóközleményekkel, az egyszerűen nem éri el a célját olyan hatékonyan, ahogy szeretné, ahogy tehetné.
Nem véletlenül van az, hogy egyre sikeresebb és elismertebb külföldön a SEO PR. Mert a cégeknek sem mindegy, hogy melyik cikket kapják róluk az első oldalon az interneten keresők – és ez még csak a SEO PR nagyon szűken vett feladatköre.

3 hozzászólás to “A keresőoptimalizálás (SEO) mint az online PR eszköze”

  1. Ha pedig az offline PR ellenében az kereső PR-t és a blog-ot összekapcsoljuk, majd ez utóbbihoz némi YouTube-ot keverünk, mit kapunk vajon?

  2. BizBigyó said

    akkor youtbue+blog: vlog (videolog) és akkor ehhez jön a SEO PR. ebből PR és vlog, PR-ral egyszerűsítve: vlog (csak így egyszerűen)
    aztán SEO és vlog: SEOvlog
    aztán jönnek a szláv csapatok, hleba, mír.

  3. “a SEO eléggé manuális, repetitív, de nagy szakértelmet igénylő műfaj.”

    Ellenvéleménnyel élnék.

    Az igazán izgalmas SEO sosem repetitív, legkevésbé manuális.

    Az igazi SEO stratégiai szemléletű, évekre előre tervezős. Az igazi SEO-művelet valódi magja egyetlen ‘nagy ötlet’, ami a köré fel lehet építeni a dolgot. Egyfelől.

    Másfelől ennek a ‘nagy ötletnek’ egyedinek, kontextusra szabottnak kell lennie.

    A ‘receptek’ a témával ismerkedő, laikus testvéreknek szólnak, nem a piacvezetni-szándékozóknak.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: