BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

A YouTube beépül, és hogy lesz belőle pénz?

Posted by BizBigyó - január 26, 2007

Igen, 2006. jan. 25-étől a Google videokeresőjében már YouTube találatokat is láthatunk. A NewTeeVee egyik munkatársa erre azt kérdezte, hogy mi értelme van külön egy Google videokereső ha ott van a YouTube?

A kérdés jelenleg teljesen érthető, eddig ugyanis a Google videón csak az a videó volt elérhető, amit a Google videoszájtra töltöttek fel. Most már a youtube-osok is. A jövőben viszont bármiféle videó (a Google Official Blog szerint), amit a Google be tud indexelni (gyűjteni), függetlenül attól, hogy hol volt eredetileg, felkerül a Google Videó oldalra – vagyis igazi keresőmotor lesz. 

Aztán ott van a YouTube, ami pedig közösségi oldal marad, kommentekkel, oda-vissza válaszvideókkal, stb.

A Google hirdetési rendszerét jól szemlélteti a két videoszájt:

  • a YouTube lesz a tartalomhálózat része (akár a többi nagy portál, híroldal, mint pl. a New York Times): itt lődörögni és ismerkedni lehet. Ha spontán megtetszik vmi, megnézed stb.
  • a Google Videó pedig  a keresőhálózat része (itt legegyszerűbb magára a Google keresőre gondolni – legyen ez google.com vagy google.hu): itt a lényeg a fókuszált keresés

Vagyis elég ésszerű megoldást választott a Google, hogy nem gyúrta egybe a két szolgáltatót.

Mert így jobb a felhasználónak: külön cél, külön eszköz hozzá; pl. a nem YouTube-os filmeket is megtalálhatja, és várhatóan a keresési eredményeket is finomítja a Google – a  név kötelez, meg a mission is.

Mert így jobb a médiának:  több hirdetési felület, több szemgolyó a hirdetéshez.

Mert így jobb a Google-nek: a Google Videó más jellegű és ezért más típusú hirdetési modellel működhet mint a YouTube. Ráadásul a YouTube-on végzett hirdetési kísérletek, még ha nem is sülnek el túl jól, nem rontják a Google márkáját. Hiszen a YouTube-tól soha senki nem várt el minőséget. Tudjuk, hogy ugyanaz a film 100 verzióban van fenn és ebből 90 nézhetetlen, hogy a keresésre kiadott találati lista borzasztó (nem a legjobb minőségű, nem a legrelevánsabb kerül az élbolyba, nem lehet negatívan szűrni, nincs megkülönböztetve az originál és a felhasználó által készített verzió – ha meg akarok nézni egy filmelőzetest, lehet, hogy épp egy myspace-es arc házi változatát kapom stb.) Mégis használjuk. És persze, mindkét oldalról sok-sok reklámbevételt vár a Google.

Marissa Mayert megkérdezték a DLD07 konferencián, hogy hogyan lesz a YouTube-ból pénz? És egyáltalán, hogy néz ki majd egy videoreklám (pontosabban egy videoszájton elhelyezett reklám)? 

Marissa válasza: “Nem tudjuk még, rengeteget kísérletezünk.” 

“There are lots of different business models… Maybe it means the user needs to pay directly for the service, maybe it means advertisers will pay more…advertisers are good at valuing those eyeballs.”

Vagyis: “Nagyon sokféle üzleti modell van… Lehet, hogy ez [a videoszájton elhelyezett reklám] azt jelenti, hogy a felhasználó közvetlenül fizet majd a szolgáltatásért, de az is lehet, hogy a hirdető többet fizet … a hirdetők jól fel tudják mérni, hogy mennyit ér meg nekik egy pár szemgolyó.”

Hm, az is lehet, hogy itt is bevezetik a licitrendszert.

 

A legegyszerűbbnek azt tartanám, ha pl. a Google Videó oldalon is két oszlop lenne, egy a természetes találatokra, egy a szponzorált videókra. De ez csak egy a számtalan lehetőség közül, amikkel valószínűleg a Google kísérletezni fog: pl. az is viszonylag felhasználóbarát, ha a feliratos filmek módjára a képernyő alsó sávjában futnak a reklámszövegek (persze targetáltan), vagy ha a film után úszik elő egy reklám, vagy ha meg tudom kérdezni, hogy pl. egy Tokio Hotel klipben pl. milyen nyaklánc van Bill Kaulitzon stb.). Persze a legjobb az, ha olyan jó reklámot készítek, hogy sokan körbepasszolják a linket, a bloggerek is felteszik a blogjukba stb.

Az igazán izgalmas az, hogy mindezek a lehetséges megoldások, hogyan állnak össze a marketingmixben – milyen lesz az integrált marketing? És itt már a keresőmarketing, illetve az online marketingben még különálló szolgáltatások is egybefonódnak. Pl. hogy hívjuk ezt:  Kulcsszavak alapján megjelenő videófilm egy honlapon (legyen AdSense, oké), vagy a videófilmen belül megjelenő szponzorált link mint kulcsszavas hirdetés (legyen szintén AdSense) DE: mi van, ha mindez egyszerre fut, plusz megfejelve jön a web 2.0-ás kommentálási lehetőségekkel és egy ‘lonelygirl15’ típusú szappanopera – közösségi – videomarketinggel? Mi van, ha a videóra válaszként a felhasználók legyártják a saját verziójukat és a nyertest beépítjük a kulcsszavas kampányba, az eseménymarketingbe stb.? És mi van, ha ezt az egész hóbelebancot előzetesen egy olyan elemzésre építem, hogy mit keresnek a látogatók (a honlap belső keresőjében megadott kulcsszavakra ill. a keresőhirdetési kampányból érkezett látogatók kereséseire építem)?

Feljegyzés magamnak: Online  Marketinget _ nem lehet_  úgy sikerre vinni, hogy

  • ne lenne interaktív (web und web 2.0)
  • ne lenne integrált
  • ne lenne mért és ésszel elemzett, optimalizált.
  • és ne lenne folyamatosan tesztelt: nagyon tetszett Marissa Mayer válasza. Igen, mi sem tudjuk, senki sem, nyugaton sem. Menet közben dől el. És ez a folyamatosság most már velünk marad.
  • és ne lenne egyre inkább mobil, testreszabott.

PS: És kell az a kis kép a videokeresőben? Szerintem teljesen felesleges: nem az alapján választunk (a YouTube-on sem, amit még kaotikussá is tesz)  és még a “felhasználói élményt”  sem növeli. Elég a listában a szöveg. Legalábbis nekem.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: