BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

Keresőmarketing nélkül, avagy a GM-ről lehúzzák a bőrt

Posted by BizBigyó - február 7, 2007

Két jó hírem van:

Az egyik jó hír, ami nem a GM-hez kapcsolódik, hogy 2006-ban a keresőmarketing felnőtté vált Magyarországon is, vagyis felnőtt is volt, csak éppen többen, többet fogtak vele kezet, és megitták a pertut. Ez jó hír. Mivel minden olyan dolog jó hír, ami nem terheli, passzírozza a vevőket, és nem arra készteti a hétköznapi embert (értsd: mindenkit, beleértve a marketingeseket is, a régi öltönyösöket és az új pólósokat is), hogy a marketinget a furmányos átveréssel azonosítsák. A 2006-os országos online marketingköltésen belül, auditált adatok híján, az Arcanian Consulting cégvezetőjének becslése szerint, kb. 5-10% közé esik a keresőmarketingre fordított médiaköltés. Némi rossz hír, hogy mindez a MOHI-ból kimaradt. De remélhetőleg, 2007-ben ez már nem így lesz, ill. a Google és az Etarget adatai legalább 2007-ben már publikusak lesznek.

A másik jó hír, hogy a nemzetközi reklámszakmabeliek elértek a számonkérés szintjére: ‘Oké, reklámoztatok a Super Bowlon – de nem volt keresőkampányotok? Nem mondod komolyan?!’ Erős kritika, hiszen ez az USA, mondhatni, nemzeti ünnepe, ahol a családok összejönnek a kanapén – az ‘internetes TV’ előtt. Itt már messze nem arról van szó, hogy ‘igen, az emberek keresnek az interneten, legyél a keresőben Te is.’

AdAge: A General Motors az amerikaifoci-bajnokság előtt egy nagy PR buzz (light- year) mutatványt hajtott végre, három triplalux után viszont kifelejtette a keresőket, az USA-ban elsősorban a kb. 80%-ot lefedő Google-t + Yahoo-t. A nagy felhajtásban az emberek keresték, hogy mi van a GM bajnoksági reklámjával, vagy a Doritos-szal (rágcsa, kb. chips), és semmi: a keresők találati listájában mindenféle oldalak jöttek fel, de nem voltak kulcsszavas hirdetések/ szponzorált linkek a jobb oldalon, amik az aktuális microsite-ra mutattak volna, hogy készen álljanak a több ezer érdeklődő azonnali és tárt… ööö… linkű fogadására. A GM által választott reklámügynökség _sem_ figyelt arra, hogy olyan versenyképes árajánlatot adjon, amiben a méregdrága 30 másodperces szpot mellett, az online egyéb eszközei, pl. a keresőmarketing is szerepel a microsite-ra építve, ráadásul megfelelő súllyal és szerepben. Nem voltak a GM-től linkek, de voltak a YouTube-tól és a CBS Sportsline-tól, akik egyszerűen meglovagolták a GM drága pénzen vett 30s-es szpotját. A keresőkben. (angolul ‘drafting‘ néven fut a szemfüles tolvajlás ezen módja)

Szóval, Super Bowl, lement szuperül a bajnokság, a felhasználók felhevültek a játék gondolatára, aztán kóvályoghattak, hogy hol és mit tegyenek, ha többet akarnak tudni, (és venni) mint az a 30 másodperces GM reklámból kiderülhetett többmillió dollárért. Ezzel ellentétben kik használták a keresőket? A Pizza Hut (előttünk a bajnokság-sörhas-pizzaszelet trió), a Salesgenie.com, a GoDaddy stb.

És most jön az integrált web 2.0 marketing egy szép korai példája: a Pizza Hut nem a hivatalos pizzahut vállalati oldalra mutató hivatkozásokért fizetett, hanem a YouTube-on épülő pizzahut csatornáját reklámozta, a saját márkával ellátott videócsatornájukat.

És most jön az, hogy a szép korai példában hiba van. Még pizzahuték sem csinálják tökéletesen, de mernek és kockáztatnak és nyernek. :) Látogassunk el a hivatalos YouTube Pizza Hut csatornára: ezen az oldalon nem engedi lejátszani a Super Bowlra készült reklámot. Mi értelme innen továbbmenni egy másik oldalra, ha értékelhetem és kommentálhatom a felvételt a pizzahut felhasználói oldalon is?

9 hozzászólás to “Keresőmarketing nélkül, avagy a GM-ről lehúzzák a bőrt”

  1. bocs, hogy off-olok, de a címkék számának leszorítására nem jó módszer, ha minden új bejegyzéshez is 20-30 címkét nyomsz. :D

  2. BizBigyó said

    :) a fentiek a core kwds csoportba tartoznak – ezek maradnak (amíg még egy ideig magyarul blogolok). A leszorítás pl. olyanokra vontakozik, mint a ‘Christine Chruchill’ címke.

  3. én elsősorban nem az új címkékre gondolok (mármint, hogy sok új címkét veszel fel), hanem hogy 1 bejegyzést sztem maximum kb 4-5-6 címkével lehet úgy jellemezni, hogy az még használható szinten maradjon. tehát pl: azért, mert van egy negyed mondat az Arcanianról, attól még sztem nem indokolt egy arcanianos címke… mert aki az Arcanianról szeretne olvasni, nem feltétlen gondolja hasznosnak ezt a bejegyzés Arcanian szempontból (az a negyed mondat nem sokat mond a cégről vagy a tevékenységéről). remélem érthető mire gondolok. :)

  4. BizBigyó said

    Ki így gondolja, ki úgy (Gál Kristóf továbbra is a Primodesign cégnév alatt?) – az a negyed mondat, egy egész. És nem mellékesen egész fontos becsült adatot közöl, amit más cégek nem becsülhettek – pl. kellő piaci részesedés híján. A címkét pedig azért kapta, hogy a, ne más tollával ékeskedjek b, én magam is megtaláljam a blogon belül azokat a posztjaimat, amit konkrétabban a munkahelyemhez kötök (szemben a felhasználói nevemmel). :)
    Kár, hogy nem a cikkekhez kapcsolódnak a hozzászólásaid, hanem a primodesign tanácsadásához (ismételve nov. 25-i kommentedet…).

  5. “Kár, hogy nem a cikkekhez kapcsolódnak a hozzászólásaid, hanem a primodesign tanácsadásához (ismételve nov. 25-i kommentedet…).”

    ezt nem egészen értem.

  6. BizBigyó said

    röviden: mintha egy házikészítésű repülőre valakinek annyi lenne az összes megjegyzése, hogy ‘ragasztófoltos lett, nem látod?’
    hosszabban:
    A fenti cikk a keresőhirdetésről és a Super Bowlról szóló cikkeket interpretálja: a Te hozzászólásaid (1. és 3.) pedig az én címkézési szokásaimról szólnak – persze jogod van véleményt nyilvánítani, csak sajnálom, hogy az a tartalom, amivel éjnek évadján bíbelődtem, igazából nem kapott érdemi hozzászólást. Viszont a címkékre már egy nov. 25-i posztomon is ‘beszóltál’ (hasonlóan a mostanihoz, offolva). Ennyi.

  7. bocsánat.

  8. hogy mondjak on-t is:

    “És nem mellékesen egész fontos becsült adatot közöl, amit más cégek nem becsülhettek – pl. kellő piaci részesedés híján.”

    Nem igazán tudom, hogy hogyan működik ez, de feltételezésem szerint (no meg a linkelt vonatkozó blog bejegyzést alapul véve) a piaci részesedés eleve egy becslésen alapszik nem? Tehát így nézve igazából csak ez van becsülve, mert ebből a saját számaitokat alapul véve egyenesen következik az évi költés nagyságrendjének tippje.

    Ebben az esetben viszont hibás az érvelés, hogy “kellő piaci részesedés híján nem becsülhettek”, mert a piaci részesedés eleve egy becslés. Illetve, ha 5%-os vagyok, akkor legalább annyira tudok számolgatni, mintha 20%-os lennék. :) Vagy rosszul spekulálok? :)

    (félreétés ne essék, nem vitatom, hogy az Arcanian a legnagyobb szepelő ezen a piacon, és a számokat sem vitatom. csak ha már beszólósnak tituláltál, legalább érdemeljem ki :) )

  9. BizBigyó said

    Ha nagyon akarod, kiérdemelted. :)

    Igen a piaci részesedés (auditált adatok nélkül, azaz jelen esetben) becslés – azonban vannak olyan informális, szóbeli – hiteles – csatornák, ahol a becslések helyességére rá lehet kérdezni.

    A “kellő piaci részesedés híján nem becsülhettek” pedig annak szólt, legalábbis ahogy én látom, hogy aki sokat vásárol egy helyen, az megbecsült vevő lesz, vagyis extra kiszolgálást kap (kb. úgy, mint az ügynökségi jutaléknál) – azaz: aki keveset vásárol (kicsi a piaci részesedése) kevesebb információhoz is jut.
    Ha csak matematikai elven működne a részesedés-becslés, akkor azt mondanám, hogy tökéletesen igazad van, a kisebb piaci szereplő is pontos(abb)an tud becsülni, de, szerintem, itt ez nem tiszta matek.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: