BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

Nyíltabban közelíti meg a Google az AdWords álkattintások ügyét

Posted by BizBigyó - március 1, 2007

Elég nagy volt már a nyomás nemzetközi szakmai berkekben, hogy a Google legyen nyíltabb a ‘clickfraud’-ot, avagy a kitervelten, különös kegyetlenséggel, nyereségvágyból elkövetett kattintásokat illetően: hány igazi látogatóm van, és hány olyan ‘látogató’ aki aznap már hatszázhatvanhatodjára kattint a hirdetésemre, nem azért mert beakadt a mutatóujja, hanem mert

  • vagy pénzéhes tartalomszolgáltató és kell neki a bevétel (AdSense rendszerrel visszaélők),
  • vagy vérszemet kapott versenytárs, aki ezzel szerel le minket a versenyből.

Komoly kérdés, komoly probléma, és még komolyabb, megelőző problémamegoldás.

Szóval, kb. hány százalékban valósak a kattintások, és milyen arányban van az, amit a rendszer nem szűr ki?

Röviden: a Google (Inside AdWords hivatalos gugli blog) becslései szerint kb. 0,02% az, ami a hirdetőket érintheti, a többi garázda, feltupírozott kattintás a valós idejű, automatikus szűrőrendszeren fennakad. Mégegyszer: a szűrés valós idejű, tehát a kapott jelentésekben már nem kell keresni a kákát és a csomóját. A 0,02% pedig utólag, a hirdetők visszajelzésére kerül a műtőasztalra.

Shuman Ghosemajumder bemutatja a háromlépcsős ellenőrzőrendszert, ami két megelőző és egy utólagos lépésből áll

  1. proaktív lépés 1: az álkattintások elsöprő többsége fennakad az automata szűrőkön
  2. proaktív lépés 2: automatizált algoritmus és humán elemzés mix
  3. reaktív lépés: (igen ritka) a kattintás – minőségvizsgáló csapat (click quality team) akcióba lép (nos igen, erre a fokozottan bizalmi munkára nagyon kevés alkalmazott van, nem véletlenül)

Az első két lépés eredményét láthatjuk a számlaösszesítőn (billing summary).

A kulcsszavas hirdetési kampányokból érkező valós látogatók aránya a hobbi, rivális vagy nyerészkedő kattintásokhoz képest:

  • 90% hiteles látogató, aki a szponzorált linkre kattintott át
  • 10% álkattintás (nem igazi látogató)

Uramatyám, akkor minden tizedik kattintásom hamis, és beperelhetem a Google-t??? Nem.

A 10%-os álkattintásokból a Google rendszere azonnal kiszűri majdnem mind a 10%-ot. 10%-os álkattintásból 9,98% megy a kukába, 0,02% utólagosan, reaktív módon szűrt álkattintás. Hasonlóan az email spam-szűréshez, amit a gmail megint spam és scam terén is nagyon minőségi módon valósít meg.

A Google AdWords hivatalos blogjában közölt adatok főként az angol nyelvű világpiaci becsült adatokra állnak, az álkattintás a hazai piacon messze kisebb arányban érvényesül – már csak a nyelvi közösség, vagyis a piac kisebb mérete miatt is.

A Google cég, Shuman Ghosemajumder nyilatkozata szerint (l. lent Washington Post cikk) 2006-ban kb. 2 millió dolláros visszatérítést adott a panaszos hirdetőknek az álkattintások miatt. Az egész online marketing iparágat érintő kattintásos visszaélések ügyében a Google szorgalmazza egy független hivatalos Médiamérő Tanács (auditáló szervezet) munkáját és igen, hajlandó lenne a szükséges adatokat kiszolgáltatni a tanácsnak. Ezt a kijelentést nézve, nem is értem, hogy miért nincs a tagok listájában, ha a Yahoo és a Microsoft meg ott van. Danny Sullivan kérdése, hogy miért pont most változtatott a Google az eddigi politikáján?

Mielőtt a Google ügyfélszolgálathoz fordulnánk, mondván, hogy gyanúsan megugrott a látogatószámunk, (de ez igaz az Etargetre is), először nézzük meg, hogy pl. nem esett-e ki mostanában egy (nagyobb) versenytárs, nem bővült-e a hirdetési rendszer tartalomhálózata 1-5-60 nagyobb szájttal (l. Etarget lap.hu bővülése) stb.

További kapcsolódó olvasmányok:

11 hozzászólás to “Nyíltabban közelíti meg a Google az AdWords álkattintások ügyét”

  1. Társasházkezelés said

    Én öszintén szólva nem nagyon hiszek a googlenak ,mivel neki nem az az érdeke hogy ezeket az extra profitokat kiszürje , szóval egyszer én is irtam egy levelet adwordssel kapcsolatba , hogy kérnék valamiféle ip szűrést ha látom hogy visszatérő látogatom lenne akkor letítom(hála az égnek olyan szolgáltató vagyok akihez maximum 3 szor lépnek fel kérnek egy árajánlatot és kész) tehát ha többször jönne valaki automatikusan letiltanám, megnyugtatak a googletol hogy profia szűrő rendszerük és tuti hogy nincs gond, hát nem tudom leteszteltem természetesen a konkurencán és magamon(alacsony pénzen) is hát szerintem az egész fals nem jól müködik a rendszer. talán ha 10-15 kattintás után lettiltja a felhasználót és nem jeleniti meg a a hirdetéseket kb 10-15 percig !! de valakinek van ideje… akkor GAME OVER :(

  2. bani online said

    Engem egy nap utánn tiltottak. És még kattintás sem volt.
    :(

  3. Közös képviselő said

    akkor valami nagyon rosszat csinálhatál :)

  4. doda said

    es vajon mi van azokkal a kattintasokkal amik 0.00-at ernek? ott van a listaban, hogy volt kattintas de mint irtam 0.00 van az osszegnel, ez akkor most alkattintas vagy csak a hirdeto olyan minimalis osszeget adott, hogy nem eri el a 0.01-et sem?

  5. BizBigyó said

    Tessek Doda, itt a Gugli hivatalos valasza a kerdesedre (nullaert nem lehet venni kattintast, az a Google Gift program lenne nem az AdWords):

    Amennyiben a fiók statisztikáiban úgy tűnik, hogy 0 Ft-os kattintások történtek az oldalon, az azért lehet, mert a fiók ellenőrzése közben a kattintások vagy letöltések egy részét a figyelőrendszerünk érvénytelenként azonosította.

    A Google elemzi a hirdetéseken történt kattintásokat és a megjelenítéseket, hogy kiszűrje a hirdetők költségeinek, illetve a megjelenítők bevételének mesterséges növelésére szolgáló érvénytelen kattintási tevékenységet. A rendszerünk által érvénytelenként azonosított kattintások és letöltések is megjelennek az Áttekintés oldal Jelentések lapján. Mivel azonban a hirdetőinknek az ilyen kattintásokért és letöltésekért nem kell fizetniük, ezért az ilyen tevékenységek mellett nem jelenik meg bevétel.

    tovabbi reszletek: https://www.google.com/support/adsense/bin/answer.py?answer=23921&hl=hu_HU.

  6. duguláselhárítás said

    Szóval, még egy éve próbálkoztunk az AdWords- el, de sajnos nem igazán jött be, jobban szeretik a látogatók ha nem szponzorált lapokon kell surf – özniük, mert azok “elsőségi ” pozitciójuk nem valós, – ergo – nem organikus óton jutottak a Top 10-be.
    Arról nem beszélve, hogy volt egy régebbi honlapunk amit 4-5 ip. címről lekattingattak, nem tudtunk mit csinálni kilépünk az AdWords
    programból.

  7. BizBigyó said

    Szia,
    hallottam már másoktól is, hogy a fizetett hirdetésen keresztül érkező látogató kevesebbet vett, nem vett egyáltalán, nem érte meg, visszapattant, stb. Nekem még, hála-a-gépsornak, ilyen nem volt, viszont olyan kampánnyal többször is találkoztam, ahol a CPC látogatók oldalletöltése illetve az oldalon eltöltött ideje, konverziója kb. 60-80%-a volt a természetes keresésből érkező látogatói adatoknak (vagyis rosszabb látogató volt a fizetett látogató).
    DE: Ha ezeket a kampányokat optimalizálják (jobb kuclsszavak, hirdetési szöveg, jobb fogadóoldal, vásárlási csatorna, stb.) akkor ezt a százalékarányt nagyon fel lehet tornázni. Olyannyira, hogy ugyanúgy viselkedik a fizetett és a nem fizetett látogató. A legutóbbi ilyen esetem pont egy olyan (amerikai) kiskereskedő volt, ahol 4 hétbe telt feltornázni a korábbi cég által menedzselt fizetett kulcsszavas kampány adatait és növelni az eladását 50%-kal (egy hónapon belül…).

    Amit Te mondasz, az egyrészt igaz: a felhasználók kb. 60-80%-a szívesebben kattint az organikus találatokra, de Téged mint szponzorált linkes hirdetőt a fennmaradó 20-40% érdekel (CPC kampánynál), akik viszont ÁTkattintanak.
    Ha már átkattintottak, akkor nem az érdekli őket, hogy mi a fenének van itt ez a hirdető, ez az oldal az első helyen, ha csak pénzért került ide, hanem az, hogy megkapja-e, amit ígértek neki a kulcsszavakon, illetve a hirdetési szövegen keresztül.

    Annak idején a krumplival is próbálkozott Európa, kis időbe telt, amíg rájöttek, hogy hogy kell enni.

  8. Longhand said

    Weboldal jellege, keresett kifejezések típusai eléggé meghatározzák azért a dolgot (szolgáltatás/termék típus van meghatározva a keresésben, brand neve csupán, termék típus + brand, vagy pontosan definiált termék/szolgáltatás), hogy mennyire működik a “ppc vakság” vagy mennyivel erősebb az organikus találatok iránti bizalom úgy gondolom.
    No és nem utolsósorban a keresés témája is, milyen jellegű szolgáltatásról, termékről van szó.
    PPC hirdetéseket nem nagyon használok, mert többnyire SEO-val foglalkozok, de a legnagyobb előnyük az lehet úgy érzem, hogy a legkönnyebben és legyorsabban idomíthatók az aktuális környezethez a keresők találati oldalain.

  9. Szemvizsgálat said

    Szia Anna, gyakran olvasom a bejegyzéseket, nagyon érdekesek számomra.
    Sajnos, úgy néz ki szükségünk lesz az Adwords – re. Pár héttel ezelőtte eltüntünk a Google találati listáról.Előtte még igen jól teljesített a weblapunk.
    Nincs más hátra, be kell kapcsolódnunk a fizetős hirdetők közé. Kicsit tartok tőle, hogy drága lesz az adott kulcsszavainkra. A másik aggályom, mint a poszt fő témája az illegális lekattintások.Bízom benne újra ránk találnak.

  10. sulc said

    Tisztelt Google Adwords Csapat!
    A következő problémával fordulok Önökhöz:
    Mindennapos problémát okoz a versenytársak agresszív marketingje melynek révén a hirdetésem költségkeretét állandó jelleggel lemerítik. Hiába létezik erre egy komoly figyelőrendszer, ha ezt egyszerű módon ki lehet játszani, elég bontani az internet kapcsolatot majd újra és újra kattintgatni. (Ilyenkor új IP-t kapunk, mobilnettel pedig még egyszerűbb kijátszani…) Hiába állítom be a költségkeretet, pár nap alatt lenullázzák. Már nem tudok kihez fordulni egyszerűen pedig szeretnék továbbra is Önöknél hirdetni, de ez hosszú távon egyáltalán nem jövedelmező. Próbáltam belátásra bírni a többi versenytársat de semmi eredmény.. Kérem, ha tudnak segíteni jelezzék!
    Köszönettel
    Harsányi Zsolt
    Ügyfél -azonosítóm: 985-804-5380

  11. áldozat said

    Sajnos az illegális kattintást nem tudják megállítani. Bárkit le tudnak nyomni anélkül, hogy tudna ellene bármit is tenni!!!!!!!!!!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: