BizBigyó

Bejegyzések az üzleti webbálna hátára – online marketing

Web 2.0 üzleti szempontból: web 2.2 symposium

Posted by BizBigyó - március 2, 2007

A web 2.0 üzleti modellek c. beszélgetést jegyzeteltem.

Web 2.0 üzleti modelljei – Reklámok a blogokon és a közösségi oldalakon (blogteres szponzorált blogok, indexes normál banneres blogok, freeblogos önkéntes banneres kísérlet, Adsense és magyar verziói, E-Target, stb) – Berényi Konrád (onlinemarketing.hu), Kálmán Tamás (etarget.hu), Kiss Attila (Carnation Zrt), Novák Péter (Kirowski) – Moderátor: Nagy Bálint (MRSZ)

A beszélgetés érdekes volt, több szempontból is. Sajnos a címadás egészen más elvárásokat ébresztett a hallgatóságban, mint az, amiről végül ténylegesen szó esett. Ettől még tanulságos volt pl. két vezető reklámügynökség megközelítését hallgatni (mantra: kampánycél), hiszen valahol rajtuk mérhető az általánosabb piaci hozzáállás.  Van még hova fejlődnünk az ügynökségekkel, a médiával, az ügyfelekkel. Véleményrovat helyett álljon itt a beszélgetés 70%-a.
Nagy Bálint

Jelképes értékű hogy egy print sajtót mindenki a kezébe vehet (az ajándékcsomag része 1 db Népszabadság) -egy lesajnált weben kívüli médium, ami ma is sok pénzt hoz. Ezzel szemben itt a trendi szexi web univerzum. Erdélyi Zsoltot idézve: “soha nem fektettek ennyi pénzt önjelölt próféták médiumába.”
Kérdés: a wb 2.0 megmarad az internetkultúra belső jelenségének, vagy behatol az üzleti világba?
Kiss Attila (Carnation)
iwiw wisszahozta az árát, működik
Berényi Konrád (Onlinemarketing.blog)
nem azt kell nézni, hogy web 1 v. 2, hanem hogy hol a felhasználó: hirdetés v. szolgáltatás v. más modell – az számít hol lesznek az emberek
Kálmán Tamás (Etarget)
de itt van bevétel-megosztás
BK kontráz:
a web 1.0-ban is van bevétel-megosztás: az index.hu újságírója is részesül az index reklámbevételéből
Novák Péter (Kirowski – aki “nem egy blogger mint a Doransky,” ahogy Karafiáth Orsi korrigálta egy korábbi feltételezését)
A poén nem a web 2.0 önmagában, hanem az, ahogy digitalizáljuk a médiumokat – sok zűrzavart okozva, de a fogyasztóknak kellemes változás lesz

Nagy B
Miben nyújt többet v. mást?

NP
Egyetértve Konráddal, csak az érdekli a hirdetőket, hogy hol érik el a fogyasztókat. Ezen belül van egy érdekes folyamat, az ami Magyarországon web 2.0-ként ismert, ott akár 1-2 millió fő is megfordul, de a hirdetők még nem juthatnak be ezekre a felületekre, nincs rá üzleti modell. (kföld: google, Mo.. index v. sanoma)
BK
mit lehet ajánlani a hirdetőknek? Tavaly nyáron volt egy kutatás arról, hogy a webes technológiák milyen módon változtatják meg a fogyasztói szokásokat, többcsatornás fogyasztás a jellemző. Lesznek felhasználók, akiket csak ezeken a szolgáltatásokon keresztül tudunk elérni.
Kiss A
Az iwiw 1 mFt
de egy ember elérési költsége nagyon alacsony.
NP
Mindenütt van olyan százalék, ami miatt meg lehet jelenni a tömeg miatt. 1-2 kivételtől eltekintve az történik, hogy a hagyományos reklámot erőltetik rá az új modellekre. Ráadásul a tartalomelőállítók sem (tegnapi blogszolgáltatós beszélgetésből kiderült: a bloggerek nem veszik örömmel a rájuk erőltetett reklámot – Doransky)

NB
Edukálni kell a szakmát?

NP:
A reklámozók mennek a fogyasztók után tűzön-vízen keresztül. A technikai feltételek sem adottak, hogy könnyen, egyszerűen nagy tömegben tudjanak megjelentetni hirdetéseket a web 2.0 tartalomszolgáltatók oldalain.
KT
Én is úgy látom, hogy hagyományos modelleket próbálnak ráhúzni. Részünkről volt arról, szó, hogy kikerüljenek a linkjeink a blogokra.
NB: Miért nem történt ez meg?
KT: Mert nincs kitatlálva az üzleti modell, kinek mennyit adjunk és hogyan.
KissA
bevételmegosztás: tavaly személyes blogokon is elhelyeztünk hirdetéseket. Ott már megtörtént a bevétel bloggerek és tulajdonosok közötti megosztása.
BK
De a bloggerek nem úgy érezték, hogy ebből fognak megélni
KissA
A bloggerek nem is ezért csinálják, hanem mert szeretik
NP
Szerintem az nem üzleti modell, hogy alkalmi kampányokért kapnak a bloggerek pénzt, viszont ha AdSense vagy Etarget linkek vannak kinn, az inkább annak nevezhető.

NB
egész nagy dzsungelből, hogy vegye ki a részét? van-e ilyen USP? pl. óriásplakáton nagy kép, kevés szöveg stb. Mi a USP a web 2.0-ban?

NP
A web 2.0-ban nem a tévészpot passzív fogyasztása, hanem az interaktivitás a jellemző, pl. videó feltöltése, megosztása tökéletesen jó példa.
A múlt héten futott egy Mentos külön rovat a YouTube-on – egy részét a márka állította elő, más részét a fogyasztó – sok-sok időt szereznek így a hirdetők a fogyasztók életéből. Más kérdés, hogy ebből mennyi pénzük származik. Pl egy vírusmarketing nem hoz óriási bevételt.
BK
Az ügyfeleimnek nem mindig ajánlom a web 2.0-át. Az iwiw pl. akkor válhat web 2.0-ás hirdetéssé, ha gerillázok, de akkor a szolgáltató nem fog szeretni. És van olyan szolgáltatás, ahol a web 2.0 nem jó, nem használható. Az Etargetes és AdSense-es modell arra épül, hogy nem érdekel, hogy hol, de találjam meg a potenciális fogyasztót. A Tartalomnak feleljen meg a hirdetésem, és ne a hirdetők elvárásainak.
KT
targetálás másként működik, mint az 1.0-ás hirdetés esetében. Az a lényeg, hogy az adott fogyasztó milyen demo adatokkal rendelkezik

NB
behatárolt célcsoportot el tud érni. Vannak eszközök arra, hogy bemutassátok a hirdetőknek, edukáljátok őket? Az interaktivitásra Ti kidolgoztok technikákat?
NP
nincs külön árazás, uolyan eszközöket megpróbálunk eladni
NB
miért szórakozzak én az internettel, ha a tévével elérem az ügyfelek óriási százalékát?
BK
Van, akit a tévén nem tudsz elérni, a hardcore webkettes szolgáltatásoknál a minőség a lényeges. Ügyféllel a tárgyaláson bizonyos fogalmakat nem tudunk használni. Tanácsadóként nem arra optimalizálok egy kampányt, hogy minél több AV legyen, hanem hogy az ő céljai valósuljanak meg. Fontos, hogy mit mondanak a fogyasztók a termékről. Ez egy minőségében más típusú elérés, véleményvezéreket ér el, üf evangélistákat tud magához láncolni
KissA
Az ügyfelet nem érdekli, hogy web 1 vagy 2, web 2-re azt mondaná, hogy egészségedre. A Márka és a Véleményvezér számít.
KT
Az Etarget hivatalos blogja Konrád onlinemarketing.blogja. Amióta ott megjelennek posztok, picit megváltoztak a vélemények az etargetről is. Olyan is előfordult, hogy a kommentekben egy nagyon jó ötletet olvastunk, és beépítettük a szolgáltatásunkba.
NP
Megpróbálunk picit előrelátni, mire ugranak a fogyasztók. Kell olyan dolgokat is csinálni, amitől az ügyfél innovatívnak, úttörőnek tűnhet.
Kiss A
A kampánycélokat nézzük, nem azt, hogy web 1 v. 2.
BK
2005 ősze óta írok egy blogot, az ismertségemet és a kapcsolati rendszeremet a blogomnak köszönhetem.

NB
Lehet egy témát, személyiséget annyira felfújni, hogy érdemes legyen hirdetni ott? Mit szóltok a szimpatizáns kattintásokhoz (idézet blogból)
Kiss A
senkinek nem érdeke, se a hirdetőnek, se az ÜF-nek.

Közönség kérdése 1
Milyen jövőjét látjátok a fizetőssé váló webes szolgáltatásoknak?
KissA
mass media estetében nincs rá esély
BK
pl. Wolf Gábor KKV körben népszerű blognavigátor programja működőképes.
NP
most is sokan fizetünk – az iwiw bevételt fog hozni, DM adatbázisokban is (admail, optimus, maxima) benne vagyunk.

Petényi Márk
Vannak elérési és tranzakció alapú modellek,  és ezen belül rengeteg üzleti modell DE itt nem esett szó üzleti modellekről.
igenis van a web 2.0-ának USP-je, erre nem kaptunk választ. Pl. a vírus-, és gerillamarketing – kkv-knak, egyik USP
nagy cégnek nem jelent semmit, kis cégnek viszont sokat – long tail kihasználása.

Q: adfilter jön, mit tesztek ha tömeges lesz?

stb.
ennyire volt aksim.

2 hozzászólás to “Web 2.0 üzleti szempontból: web 2.2 symposium”

  1. Konrad said

    Köszi, ez elég jól dokumentarista volt :-)

  2. sdw said

    wolf gábor fizetős cucca _marketing_ navigátor néven fut. és ja, biztos klassz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

 
%d blogger ezt kedveli: